Av landets 16.000 sponsorobjekter er Oilers nummer fem

Med sponsorinntekter på i overkant av 50 millioner kroner i året, tilhører Oilers eliten i norsk idrett.

Markedssjef Lars-Peder Nagel har all grunn til å smile. Oilers har klatret opp to plasser på Sponsor Insight sin oversikt over Norges største sponsorobjekter.  Foto: Jarle Aasland

vintersport

Stavanger Oilers klatret to plasser opp på den årlige sponsor-undersøkelsen fra Sponsor Insight. Av klubblag er det bare Rosenborg som drar inn flere sponsorkroner enn Oilers. Bak hockeyklubben finner vi blant annet Viking, Norges idrettsforbund og Brann.

– Vi er stolte og ydmyke over å ha en merkevare som står så sterkt, sier den nyansatte markedssjefen Lars-Peder Nagel til Aftenbladet.

Analyse- og rådgivningsselskapet har gjennomført undersøkelsen ved å intervjue rundt 2000 av sponsorene. Rangeringen er basert på antall sponsorkroner som klubben får inn hvert år.

20 største sponsorobjekter

1. Norges Skiforbund

2. Norges Fotballforbund

3. Rosenborg BK

4. Norges Håndballforbund

5. Stavanger Oilers

6. Norges idrettsforbund

7. Brann

8. Strømsgodset

9. Viking

10. Norges Skiskytterforbund

11. Vålerenga

12. Aalesunds FK

13. Norges Røde Kors

14. Odds ballklubb

15. Norsk Toppfotball

16. Molde FK

17. Kreftforeningen

18. Lillestrøm SK

19. Sykkel-VM

20. Sarpsborg 08

Kilde: Sponsor Insight

I dag er det plass til 4250 tilskuere i DNB Arena når Oilers spiller hjemmekamp.  Foto: Jarle Aasland

Stor sponsorportefølje

Med seg på laget har Nagel totalt 220 samarbeidspartnere. Disse spytter inn i overkant av 50 millioner kroner årlig til Oilers.

– Det produktet vi har å tilby samarbeidspartnerne står seg bra. Det handler om totalpakken. Til neste år ønsker vi å øke sponsorbudsjettet, og dermed forsvare femteplassen i konkurranse med andre dyktige aktører, sier Nagel.

Til tross for magre tider i regionen har Oilers klart å opprettholde og øke sponsorbudsjettet de tre siste årene. Men klubben har måttet jobbe for å beholde samarbeidspartnerne. Hvert år er det rundt 100 sponsorkontrakter som må reforhandles.

Sponsing = byttehandel

Verdens aller største og mest populære sponsorobjekt er diverse mesterskap som blant annet OL, skal vi tro omdømmeekspert Trond Blindheim.

Trond Blindheim (bildet) er utdannet sosiolog fra Universitetet i Oslo, og underviser i markedskommunikasjon og forbrukeradferd ved Høyskolen Kristiania.  Foto: Bjørge Stein J

Blindheim er rektor ved Høyskolen Kristiania, og omtaler sponsing som en byttehandel. Dersom man går inn med penger i et arrangement, forening eller lag, forventer sponsorene å få noe i retur.

– Når man plasserer logoen sin på en trøye eller får hengt opp en plakat forventer man å få noe i retur. For hver krone en sponsor går inn med, vil de ha tilbake 1.50, det er tommelfingerregelen sier Blindheim.

– Men alt handler heller ikke om penger, det skaper også god stemning i bedriften dersom sponsorobjektet deres for eksempel vinner VM. Det blir gøy å være på jobb, og vi blir blant annet sammenlignet med håndballjenter som vinner. Da blir vi også et vinnerlag, sier Blindheim.

Ser lyst på fremtiden

Etter at Børge Moi Nilsen sluttet som markedssjef og gikk tilbake til Viking tidligere i vinter, overtok Lars-Peder Nagel hovedansvaret for litt over tre uker siden.

Årets sponsorjakt har ennå ikke begynt, men markedsgruppen har begynt å legge strategien. Med en fersk leder i stolen håper de nå å være innovative på sponsorsiden.

Tilskuerne i DNB-Arena har til tider sviktet i årets mildt sagt lunkne sesong. I kampen mot hjemmekampen mot Stjernen var det derimot så å si stinn brakke. Rundt 4100 personer tok turen for den årlige bamsebonanzaen i kampen mot Stjernen som endte i seier.

– Det er en nedgang på tilskuertallet ja, men fremtiden er nok lys selv om det har vært trøblete sportslig så langt i år, avslutter Nagel.