Oppdatering: Denne saken ble skrevet før fylkesårsmøtet til Høyre. Etter fylkesårsmøtet kan Monica Molvær, 2. nestleder i Møre og Romsdal Høyre, meddele at Sunniva Bøstrand fikk gjennomslag for saken. Møre og Romsdal Høyre har nå vedtatt å tilpasse skatteregelverket og lovverket slik at aktører som Uber og Airbnb kan være med å konkurrere på markedet. Å fjerne taxiløyveordningen, slik Unge Høyre opprinnelig foreslo, ble fjernet og er ikke en del av det endelige vedtaket.

Denne helgen møtes Høyre til fylkesårsmøte i Geiranger. Sunniva Bøstrand, leder for Unge Høyre Møre og Romsdal, har kampsaken klar.

– Jeg vil bruke helgen til å overbevise fylkesårsmøtet om at taxiløyveordningen bør fjernes, og at vi må legge til rette for aktører som Uber på markedet, sier Bøstrand.

Uber - et barn av den nye delingsøkonomien - er en app som kobler passasjerer og sjåfører, og finnes i over 300 byer verden over. Selskapet har gjort sitt inntog i Oslo, men blir foreløpig behandlet av politiet som pirattaxi-virksomhet.

– Bør reguleres

Nylig skrev Sunnmørsposten om de nye tiltakene som skal stoppe privattaxi-kjøring. Bøstrand hevder at unge i dag som skal hjem fra byen, i svært liten grad benytter seg av taxi.

– Folk ringer i stedet en venn eller en bekjent som har annonsert at de kjører i kveld. De som ikke finner bekjente til å kjøre seg, kan lett finne sjåfører på Facebook, sier hun.

Da mener hun det er bedre å legge til rette for at aktører som Uber reguleres og betaler skatt.

– Alternativet til Uber er ikke nødvendigvis taxi, men pirattaxi. Alle som har stått i taxikø i Ålesund klokka tre natt til søndag vet at taxi- og nattbusstilbudet alene ikke har kapasitet til å kjøre alle hjem, sier Bøstrand.

Ålesund taxi: – Naivt forslag

– Det høres fantastisk eventyrlig ut, og veldig naivt.

Han utdyper utsagnet slik:

– Konsekvensen vil være at vi får mye mer uregulert kjøring. Hvis ingen har kjøreplikt, og kun skal kjøre hvis de har lyst til å kjøre, så kan folk ikke vite om de vil få en bil i det hele tatt.

Kritisk til arbeidsforhold

Han understreker at taxinæringen ikke er imot konkurranse, men mener den må skje på like vilkår. Breivik er også kritisk til arbeidsvilkårene til Uber-sjåførene.

– Måten de gjør det på, ved at det er sjåføren som gjør dette på egen regning og har ansvar for sikkerhet, vil gjøre at dette blir en dumpingplass for arbeidere. Med en slik ordning tror jeg kvaliteten i næringen vil gå veldig ned.

At det kan være vanskelig å få taxi en lørdagsnatt er han imidlertid enig i.

– Hun har sannsynligvis rett. Du er nødt til å tjene over 300.000 kroner i året for å kunne drive lovlig taxivirksomhet i dag. Du kan ikke tjene inn dette på å jobbe en time hver lørdag, sier han.

Sunnmørsposten har vært i kontakt med Uber for en kommentar til denne saka, men fått beskjed om at de ikke har tid til å kommentere den nå.