– Vi asfalterer fra Sørnestunnelen på E136 og ut til meieriet på Ysteneset. Det var i 2011, det vi si fem år siden, vi asfalterte denne strekninga sist, forteller Jens Hamre Moe i Statens vegvesen.

Asfaltering i femårs-syklus er ganske normalt på så trafikkerte veger, forteller han.

Trafikkert

– Nettopp denne strekninga er Møre og Romsdals mest trafikkerte vegstrekning, med en gjennomsnittlig døgntrafikk på 23.000 kjøretøy, påpeker Hamre Moe.

Etter planen skal asfaltarbeidet være ferdig tirsdag morgen,- og senest onsdag morgen, ifølge Hamre Moe. Strekninger med mindre trafikk har lengre sykluser for nyasfaltering.

– Men vi måler sporslitasje etter hver vinter, understreker han. Slitasjen avhenger og av asfalttype.

Skjelett

– Denne asfalten er skjelettasfalt, som er forholdsvis steinrik og hard, konstaterer han. Steinen kommer fra Tau utenfor Stavanger, kjent for sin slitesterke kvalitet, også i forhold til piggdekk.

– Og vi på våre kanter har høy andel piggdekkbruk, med nær 50 prosent, sier han.

– Det vi får mange henvendelser om, er Valderøytunnelen. I månedsskiftet juni-juli går vi i gang med å legge ny asfalt der, forteller Hamre Moe.

97.000 tonn asfalt

Statens Vegvesen skal asfaltere i overkant av 169 kilometer fylkes- og riksveg i Møre og Romsdal i 2016. Det betyr at 97.000 tonn asfalt skal legges på utvalgte strekninger.

Fylket har omtrent 53 mil riksveg og 300 mil fylkesveg.

Blant de lengre strekningene som utbedres i sommer finner man også følgende: Fylkesveg 61 fra Hareid til Strandkrysset. Fylkesveg 60 Ørsneset - Sykkylven. Europaveg 39 fra Bergehalsen mot Barstadvik. Europaveg 39 fra Valgermo til Fjellstova og europaveg 39 fra Hovdebakken til Osebrua.