Dette er blant konklusjonene når Ålesund kommune oppsummerer erfaringene med gateterminal i Keiser Wilhelms gate ei uke i fjor.

Test i full skala

En gateterminal for kollektivtrafikk i Keiser Wilhelms gate er nødvendig for å legge om trafikken i sentrum i forbindelse med sørsideplanen. Terminalen ble testa ved å bygge en prototyp i full skala, men prosjektet handler også om hvordan byrommene kan bli bedre.

Diskusjonen om gateparkering har gått høyt den siste tida, og spesielt har de som driver butikk i sentrum vært kritiske. I rapporten om gateterminalen står det også at de næringsdrivende ikke ble godt nok informert og involvert i arbeidet. Dette skal det jobbes bedre med framover, skriver kommunen. Med utropstegn.

Se bildene: – Vi håper folk vil reagere positivt, sier jentene som har vært med på å bygge gateterminalen

God plass til bussene

Terminaltesten viste at det var god nok plass til bussene, men man fikk ikke testa hele trafikksystemet slik det en gang skal bli. Blant annet var det bare bussene som kjørte østover som var innom terminalen. Men både sjåfører og passasjerer var fornøyde, selv om ei uke er litt i korteste laget for å venne seg til et nytt kjøremønster.

For fotgjengerne var gateterminalen en positiv opplevelse, slår rapporten fast. De kunne bevege seg mye friere enn vanlig, og det virket tryggere å bruke hele gata. Når den virkelige terminalen kommer, blir det et begrensa område der gata kan krysses.

Taxinæringa ble også tatt med i prosjektet, og de har i ettertid uttrykt glede over å bli betrakta som en viktig del av utviklinga av sentrumstrafikken.

Nye lokaler

Varetransport og avfallshåndtering til eiendommene med innkjørsler fra gata, var den største utfordringen i løpet av den uka terminalen var i drift.

Enkelte forretningsdrivende var også klinkende klare når det gjelder kravet om kundeparkering. I rapporten står det at dersom dette ikke lar seg gjøre, «kan det være at forretningene må søke nye lokaler».

Lavere terskel

Tilgjengelig Inger Johanne Langeland besøkte planleggerne John Fylling og Liv Kjersti Finholt på byutviklingskontoret.

Det midlertidige byutviklingskontoret på gateplan i Keiser Wilhelms gate fungerte også veldig bra, slås det fast i rapporten. Terskelen for å ta kontakt med kommunen ble atskillig lavere, og det vanket mye skryt for kommunal tilgjengelighet.

Hele området rundt Keiser Wilhelms gate viste seg også å være et bra område for uteaktiviteter i sentrum. Det betyr at gata har større potensial enn å være ei rein handlegate slik den er i dag.

Mange av de forretningsdrivende var også positive til at det oppholdt seg mer folk i området enn vanlig. De som var avhengige av at folk kan komme til med bil for å hente og bringe større varer, var imidlertid svært kritiske.

Rapporten understreker at det er viktig å huske på disse når prosessen med gateterminalen går videre

Rapporten anbefaler også at kommunen skal opprette et permanent byutviklingskontor på gateplan – gjerne i Keiser Wilhelms gate 25.

Det spørs hva de som driver fiskebutikk der sier til det.

Flere Ålesund-nyheter? Sjekk vår byside