– Vårt grove tips er at Bypakken kan bli utsatt med to år, forteller Leif Magne Lillebakk hos Statens vegvesen.

– Det er usikkert hvor lang tid det vil komme til å ta, siden Brosundtunnelen vil måtte bli ferdig vurdert. Vi må ha nye trafikk- og inntektsberegninger for de nye bommene. Det er foreslått en ny bom ved Hellebroa, så vi må se på om det går sammen med dem som allerede er planlagt, eller om noen av dem må flyttes, sier han videre.

Han forteller også at det vil bli en stillstand i planene fram til en reguleringsplan er ferdig. Denne planen vil måtte gjøre greie for pluss-minus 10 prosent av kostnadene for tunnelen før det kan behandles i Stortinget.

Enstemmig Etter en debatt som varte i flere timer, og etter at flere motforslag falt, gikk et enstemmig bystyre inn for forslaget om å ta Brosundtunnelen inn i Bypakke 1. Foto: Marius Simensen

Ikke opp i april

Bypakken skulle egentlig opp i fylkestinget i april. Samferdselssjef Arild Fuglseth i Møre og Romsdal fylkeskommune forteller at det nå ikke blir noe av.

– Den videre behandlingen av Bypakken vil måtte utsettes fram til vi vet hvilke konsekvenser det nye vedtaket vil få. Den kan ikke behandles før det er gjort, forteller han.

Øystein Tvedt i Ålesund Høyre håper at det ikke burde være et problem.

– Vi har ikke lagt til en eneste fylkeskommunal eller statlig krone. All ekstra finansiering vil skje lokalt, gjennom kommunebudsjettet og bompenger, forteller han.

Etterlyser fortgang: Øystein Tvedt fra Ålesund Høyre. Foto: June R. Johansen

Har gått i sneglefart

Tvedt mener at det er på høg tid at politikerne setter inn et ekstra gir i behandlingen av Bypakken.

– Nå har det gått i sneglefart i flere år, så nå når det endelig er tverrpolitisk enighet om Bypakken er det et prekært behov at vi alle sammen får fart på sakene i samarbeid, sier han.

Han understreker også at det som ble lagt fram av bystyret ikke er en ny pakke, men et kompromiss.

– Jeg er sikker på at alle partiene sikkert hadde noe de ville endre. I stedet gikk vi inn for et kompromiss, der 100 prosent av det Vegvesenet har lagt opp til er tatt med, men med Brosundtunnelen som et tillegg.

Han håper også at Bypakken ikke vil bli utsatt like mye som Vegvesenet tror.

– Jeg har full forståelse for at man må se på tidsplanen på nytt, men jeg mener at man må ha større ambisjoner enn at den administrative behandlinga vil måtte ta fire år. Dette er tross alt en pakke som har blitt knadd på i flere år, så det vil jo ikke være nødvendig å begynne helt fra start igjen.

Tvedt forteller også at tunnelen må plasseres ut fra når den er ferdig regulert.

– Vi må få lagt den inn i 15-årsplanen på en fornuftig måte. Det viktigste var at vi fikk på plass finansieringen. Hvis ikke ville vi ha måttet ha hele denne diskusjonen om igjen om ti år.

Har troa

Jon Ketil Gjørtz er leder for Ålesund Byutvikling AS. Han bekrefter at de vil gjøre det de kan for at Bypakken skal kunne realiseres så fort som mulig.

– For første gang er vi alle enige og jobber mot samme mål. Vi vil bidra faglig og ressursmessig for at det skal ta så kort tid som mulig. Jeg har troa på at vi skal kunne drive dette fram med alle gode krefter så lenge alle drar i samme retning.

Leif Magne Lillebakk tror bypakken kan måtte utsettes. Foto: Arkiv