Mat og pauser Student Eli B. Urke og klinisk ernæringsfysiolog Kirsti K. Bjerkan mener det er viktig med god mat og pauser. – Det er bedre å lese aktivt i 30-45 minutter, og lufte hodet litt før man fortsetter.

Mat og pauser Student Eli B. Urke og klinisk ernæringsfysiolog Kirsti K. Bjerkan mener det er viktig med god mat og pauser. – Det er bedre å lese aktivt i 30-45 minutter, og lufte hodet litt før man fortsetter.

Hva er god hjerneføde

Dette bør du spise i eksamenstiden

Det er viktig for prestasjonen og utholdenheten å spise mat som varer lenge.

Eksamen er rett rundt hjørnet, og mange studenter og elever tyr til søtsaker og energidrikker for å holde ut lange dager med lesing.

Dette er klinisk ernæringsfysiolog Kirsti Kverndokk Bjerkan kritisk til. En sjokolade kan gjøre at du føler deg pigg en stund - men så vil formen og konsentrasjonen dale raskt, i stedet for å ligge jevnt gjennom dagen.

Les også: Forbered deg til eksamen som en toppidrettsutøver

Ikke tullemat

– Man bør ikke tenke at eksamenstida er en tid for kosemat og usunn mat. Det er viktig for prestasjonen og utholdenheten å spise mat som varer lenge, som grovt brød, havregrøt og en liten neve nøtter, sier Bjerkan.

– Kanskje enda viktigere i eksamenstida enn ellers, skyter Eli Bjørnøy Urke inn.

Urke er masterstudent i klinisk ernæring, og på utplassering hos Bjerkan.

God mat – Man bør ikke tenke at eksamenstida er en tid for kosemat og usunn mat. Det er viktig for prestasjonen og utholdenheten å spise mat som varer lenge, som grovt brød, havregrøt og en liten neve nøtter, sier klinisk ernæringsfysiolog Bjerkan. Nøtter er imidlertid kaloririke i store mengder, understreker hun. 
            (Foto: Staale Wattø)

God mat – Man bør ikke tenke at eksamenstida er en tid for kosemat og usunn mat. Det er viktig for prestasjonen og utholdenheten å spise mat som varer lenge, som grovt brød, havregrøt og en liten neve nøtter, sier klinisk ernæringsfysiolog Bjerkan. Nøtter er imidlertid kaloririke i store mengder, understreker hun. Foto: Staale Wattø

 

Bjerkan er opptatt av at man bør unngå gressing - å småspise gjennom hele dagen.

– Det er bedre å lese aktivt i 30-45 minutter, og så reise seg, lufte hodet, fylle vann eller ta en skikkelig matpause før man fortsetter. Det er ikke alltid det er lengden som avgjør kvaliteten på lesingen, sier Bjerkan.

Enkel fiskemiddag

At det kan være vanskelig å finne tid til å lage seg skikkelige måltider i eksamenstiden, har student Urke selv erfart. Men hun anbefaler å holde mest mulig på faste måltider.

– Et viktig stikkord er å planlegge, og handle inn for hele uka. Hvis du lager store porsjoner kan du ha middag i flere dager, sier hun.

– Hva er et eksempel på en god middag i eksamenstiden?

– Da tenker jeg en fiskemiddag. Du kan ta en fiskefilet med grønnsaker, og pasta, potet eller ris til, alt ettersom hva du liker. Og litt sitron og krydder, sier Urke.

– Tar du fiskefileten i litt folie i ovnen, enten sammen med grønnsaker eller grønnsaker i wok, er det gjort på ti minutter. Om ikke ferske grønnsaker, så finnes det mange ferdige wokposer du kan ha i fryseren, legger klinisk ernæringsfysiolog Bjerkan til.

Også Fjordland kan fungere, det samme kan middag i kantinen eller en god omelett. Taco og reste-quasadia i matpakken er et annet alternativ.

Lov med Cola på eksamensdagen - men:

Men hva med selve eksamensdagen?

– Da kan det være lov med en Cola eller liten sjokolade. Men den bør ikke åpnes før det er en time igjen, for da rekker ikke blodsukkeret å dale, sier Bjerkan.

Ellers bør man spise en god frokost og niste også på eksamensdagen. Masterstudent Urke trekker fram banan som god eksamensmat.

– Da slipper du å lage knaselyd, sier hun og ler.

– Hvis man er nervøs og sliter med å spise brødskive, kan også yoghurt med korn være et alternativ, sier hun.


Hvordan forberede seg til eksamen

Forbered deg til eksamen som en toppidrettsutøver

I disse dager har både elever og studenter lange dager med eksamenslesing. Men hvordan får man kunnskapen til å bli værende i minnet?

 
Mer å lese på Sunnmørsposten:
 
Dette er god hjerne-føde
  • Spis mat som holder lenge – som havregrøt eller grovt brød/knekkebrød med proteinrikt pålegg som ost, leverpostei e.l, gjerne med noe grønt på toppen.
  • Ha med nøtter, frukt, bær og grønnsaker. Spis en skikkelig middag.
  • En kyllingfilet eller laksefilet i ovnen med pasta og grønnsaker, for eksempel. Om ikke ferske grønnsaker, så bruk en wokpose du kan ha i fryseren.
  • Kilde: Klinisk ernæringsfysiolog Kirsti Kverndokk Bjerkan
Leses nå