– Hvis du slår hodet i asfalten, er hjelm din eneste beskyttelse mot veldig alvorlige hodeskader. Da er det temmelig håpløst at så mange av oss fortsatt dropper hjelmen. Her må folk skjerpe seg, sier kommunikasjonssjef Ann-Kathrin Årøen i Trygg Trafikk.

Landsomfattende

Det er en landsomfattende undersøkelse blant norske syklister som avslører dårlige holdninger og praksis når det gjelder bruk av sykkelhjelm. Undersøkelsen viser at kun 35 prosent av syklistene alltid bruker hjelm.

Rundt 30 prosent av alle som sykler svarer nemlig at de aldri, sjelden eller bare av og til bruker hjelm. 14 prosent sier «som oftest.» Og 20 prosent opplyser at de ikke har hjelm.

85 prosent av de spurte sier at barna alltid har hjelmen på. Og 71 prosent av dem som har en hjelm, opplyser at de alltid har den på når de sykler sammen med barna. Men andelen raser ned til 44 prosent når de sykler alene.

– Få på deg hjelmen! Det er ikke noe mindre farlig å sykle alene enn sammen med barna, understreker Årøen.

Selv om hjelmbruk ikke er lovpålagt, oppfordrer også Syklistenes landsforening til bruk av hjelm.

– For barn har sykkelhjelm stor effekt, sier kommunikasjonssjef Roar Løkken i Syklistenes landsforening til NTB, med henvisning til Transportøkonomisk institutt (TØI).

Sjekk hjelmen!

– Hjelm kan redusere og hindre skader, men også med hjelm på hodet må en vise forsiktighet, sier han, og viser til at TØI i en rapport skriver at hjelm reduserer hode- og ansiktsskader med 30 prosent, mens skader på nakke og hals ser ut til å øke.

Foreningens fagpolitiske rådgiver, Mats Larsen, påpeker at en hjelm bør byttes en gang mellom to og fem år etter at den er tatt i bruk, ettersom hjelmen forringes over tid.

– Brukes den hver dag hele året, forringes den raskere. Ideelt sett bør også hjelmen lagres tørt og i stabil innetemperatur. Kontroller jevnlig om hjelmen har fått synlige skader inni eller på utsiden. En synlig skade forteller at det er på tide å kjøpe ny, sier Larsen.

Den landsomfattende undersøkelsen er gjennomført av YouGov for Trygg Trafikk og Tryg Forsikring.