I fjor brant nesten 3.500 biler i Norge. Flere branner kunne vært unngått hvis flere vasket motoren jevnlig, mener forsikringsselskapet If.

De siste ti årene har det vært i snitt 3.280 bilbranner årlig i Norge. Til sammen har disse brannene kostet forsikringsselskapene nærmere 1,9 milliarder kroner i utbetalte erstatninger, viser tall fra Finans Norge.

Årsaken til flere av disse brannene kan være slurv med vedlikehold og renhold av motoren, mener If.

– Moderne biler består av mye elektronikk. Et skittent motorrom kan føre til feil i elektriske komponenter, som i verste fall kortslutter og tar fyr, sier teknisk sjef Vidar Brustad i If.

Han oppfordrer alle bileiere til å sjekke motorrommet jevnlig for smuss og skitt.

Se video over

– Det er spesielt viktig å vaske motoren nå på våren. Gjennom vinteren virvles salt fra veiene opp i motorrommet. Salt er strømførende og øker faren for elektronikkfeil og brann, sier Brustad.

Tynnere ledninger

Antall bilbranner har vist en økende tendens de siste ti årene, og kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF mistenker at veisaltet er hovedårsaken til det.

– Elektronikken i dagens biler trenger ikke så mye strøm, og derfor er ikke ledningene så tykke som før. Det gjør at det skal mindre irring til ved kontakter før en ledning blir varm og eventuelt kortslutter, sier Engebretsen.

Ved varmgang i ledning kan det utskilles gasser fra isolasjonen rundt ledningen, som igjen kan selvantenne, ifølge Engebretsen.

Mer forbrukerstoff på Smp.no

NAF støtter derfor rådet om å vaske motoren jevnlig, for å minske brannfaren.

– Før man går i gang med å vaske, bør man ta et godt overblikk over motoren. Det er lettere å se om det er svetting eller lekkasje i en skitten motor. En lekkasje kan være en potensiell brannfare og bør undersøkes av profesjonelle, sier Engebretsen i NAF.

Hvis du har rustgaranti på bilen, er det lurt å forhøre seg med merkeforhandler om du mister denne garantien ved å benytte avfettingsstoffer i motorrommet.

– Avfettingsstoffet kan nemlig fjerne noe av understellsmassen som ble påført da bilen var ny, sier Engebretsen i NAF.

Trygt å vaske selv?

Det er delte meninger om man bør gå løs på motorvasken selv, men både If og NAF mener man trygt kan gjøre dette hjemme.

– Så lenge du passer på å dekke til elektriske komponenter og beholdere som har utlufting, slik som bremsevæskebeholderen, så går det bra å gjøre dette selv, sier Vidar Brustad i If.

Er du usikker på hva du bør dekke til, kan du rådføre deg med et verksted før du går i gang, mener Brustad.

Han understreker at det er viktig å passe på at man ikke spyler vann direkte på elektriske komponenter med høytrykksspyler.

– Det er egentlig ikke nødvendig å bruke høytrykksspyleren. Du kommer langt med kost og vaskemiddel på sprayflaske, som du skyller bort med en vanlig hageslange, sier Brustad.

De som advarer mot motorvask, begrunner det med faren for å pådra seg feil hvis man får vann i elektronikken.

Engebretsen i NAF mener advarslene er ren skremselspropaganda.

– Hadde det vært farlig å vaske motoren, hadde det vært farlig å kjøre i regnvær. Jeg vasker motorrommet to ganger i året og har aldri hatt noe problem med følgefeil, sier han.

Gjør som mer enn 22.000 andre - lik smp.no på Facebook