Amerikanske analysefirmaer som Moritz og The Nielsen Company har forsket på hva vi stoler på når vi skal ta disse valgene. Her kommer det fram interessante funn. Det vi stoler aller mest på er anbefalinger fra venner og familie. Hele 84 prosent av oss velger å stole på denne informasjonen.

På en andreplass er brukeromtaler på nettet. 64 prosent velger å stole på denne disse. Mange faller av her, men likevel sier det noe om hvor mye vi stoler på andre enkeltpersoner.

Men er det vi leser virkelig sant?

Aktiv bruk

Hotell Waterfront har en aktiv tilnærming til Trip-advisor som mange bruker som guide i hotellandskapet.

– Brukeromtaler er viktig for oss, det gjelder all tilbakemelding, sier hotelldirektør Kristin Bjånes.

– Det er både ris og ros som kommer. Uansett hva det er, skal vi lære av det. Folk sitter på rommene sine og skriver omtalene, så her får vi mange av tilbakemeldingene live. Vi tar alle omtaler seriøst, og forholder oss til det som om at alle er ekte. Falske eller konstruerte tilbakemeldinger har ikke vært noe problem for oss, sier hun.

Fagdirektør i Forbrukerombudet, Jo Gjedrem, er klar på hva som må ligge i bunnen.

– Alle brukeromtaler må være reelle. I delingsøkonomien som nå har vokst fram er vi avhengige av at vi kan stole på den informasjonen som når oss. Bedrifter og personer som driver med juks svekker troverdigheten i markedet, sier Gjedrem.

Tilbakemelding

Brukeromtaler er kommet for å bli og Bjånes er glad for det.

– Vi bruker mye tid på det. Kjeden har klare føringer på at alle skal få tilbakemelding fra oss, både i kjedens interne program, men også på TripAdvisor. Når gjester er innom opplever vi at de setter pris på den jobben vi gjør, og at de refererer til omtaler på nettet. Alle som overnatter får muligheten til å svare på en mail som alle får. Samtidig ber vi om at de gir oss omtaler også på andre forum. Jeg mener vi har flest hotellomtaler på TripAdvisor i Ålesund, det kan være fordi vi bruker det aktivt, sier hun.

Forskning

Et forskerteam ved Cornell University i New York laget et dataprogram som skulle lete etter falske anmeldelser på TripAdvisor, som er verdens største nettsted for brukeromtaler i hotell- og restaurantnæringen.

Det skannet 400 omtaler. Programmet luket ut 90 prosent av de falske anmeldelsene. Kontrollgruppen av mennesker klarte på ingen måte å avsløre så mange. Derfor er det et godt grunnlag for bedrifter som spesialiserer seg på å skrive kjøpte falske omtaler, som vi sluker, når vi skal finne et hotell der vi skal bo.

Flere bransjer

I elektronikkbransjen har det også vært problematikk knyttet til kjøpte omtaler, men også i forhold til premierte omtaler der kunden får en gave for å skrive omtaler av produktet. Forbrukerombudet mener helt klart at dette påvirker omtalen, og at dette er brudd på markedsføringsloven. Det gjelder også å fjerne negativ omtale.

I skrivende stund har Forbrukerombudet en sak gående med Elkjøp. Her nærmer partene seg slutten på et arbeid, med kun noen punkter igjen. Blant annet har det vært et krav om at omtalene til paneler som tester kjedene sine varer, må skillest fra de reelle forbrukerne sine.

– Bedrifter som markedsfører seg på en tvilsom måte må tenke på egen troverdighet. Å ødelegge for forbrukernes tillit til systemet, er negativt for handelen, sier Gjerdrem.