Falske og konstruerte omtaler er en del av hverdagen til lokale bedrifter. Øyvind Bjørkavåg ved mobilbedriften A-mask har lite til overs for fenomenet.

– Jeg har gitt litt opp sosiale medier, og måten markedsføringen blir gjort. Bransjen som vi opererer i kan være uryddig. Det er mange i bransjen, både privatpersoner og bedrifter som driver reparasjon av mobiltelefoner, og temperaturen på sosiale medier kan til tider bli høy. Det er drittslenging og humbug i mye av det som foregår. For oss som vil drive seriøst er dette et problem.

Falske omtaler

Bjørkavåg mener at han også har blitt utsatt for falske omtaler på nettet.

– Det er folk som har vært inne og anmeldt våre tjenester uten selv å ha benyttet dem. Det kan være venner av noen som har gjort en jobb her, eller personer som har valgt å sverte oss bevisst av andre årsaker. Dette synes jeg er trist.

Han mener også å ha sett bedrifter eller foretak av ulikt slag, som konstruerer egne brukeromtaler.

– De kan få venner eller familie til lage disse brukeromtalene. Mange av de gode omtalene som framstår som ekte, er nok ikke det. De har ikke rot i virkeligheten, dette er ikke redelig.

Utelukkende positivt

I det gamle postbygget i Breivika har Moa CrossFit nylig starta opp. På et søk gjennom foretak i nærområdet var de i en liten særklasse med tanke på brukeromtaler, 50 omtaler og like mange toppvurderinger. Jasir Jari ved CrossFit- boksen mener han har svaret på dette.

– Vi har et spesielt konsept her. Det er et tak på hvor mange som kan være medlemmer. Vi er ikke i nærheten av 300 som er taket, men rett i overkant av 100. Det gjør at de som er her blir tett fulgt opp, og vi er på fornavn med medlemmene.

– Men du mener at ingen er misfornøyd?

– Ja, det mener jeg. De som er her, er det for fordi de er veldig interessert i treningsformen vi tilbyr, og den personlige oppfølgingen gjør at de har det bra. Om det skulle være noe, tar vi det der og da, men det handler om små justeringer i treningsopplegg for eksempel.

Omtaler før åpning

I mange små foretak ser en omtaler før åpningsdato, slik var det også på Moa CrossFit .

– Noen av omtalene kom tidlig, men jeg ser i grunnen ikke så mye på det. I mange av tilfellene var det nok slik at de ga fem stjerner bare fordi det endelig kom et tilbud her og at de gledet seg mye.

Bra tilbud

Veronika Kalland Aurdal restaurantsjef på Egon på Ålesund Storsenter er glad for å kunne ta imot ris og ros.

– Det er supert for oss med tilbakemeldinger. At de kan gjøre det på Facebook gjør at også ungdommen slipper til. Vi er pålagt å svare på kritikk som kommer gjennom hjemmesiden vår. Da får vi melding fra driftsledere i Egon sentralt, og må kontakte de som har klaget personlig, sier Aurdal.

– Vi har ikke opplevd at noen har laget falske omtaler om oss, avslutter hun.

Ser ikke på det

Det er ikke alle som bruker nettomtaler av lokale bedrifter.

– Jeg bruker ikke dette i hele tatt. Har så vidt googlet litt og brukt omtaler i Bergen da jeg skulle på restaurant. Om jeg skal bruke en butikk her, ser jeg ikke på omtaler, sier Steven Silden.

<strong>God omtale:</strong> CrossFit Moa har på den korte tida de har hatt åpent fått 50 toppvurderinger på facebooksiden sin.
<strong>Bruker omtaler lite:</strong> Steven Silden og kjæresten Celine Hagen Grytting bruker ikke brukeromtaler av lokale bedrifter på nettet.