(Foto: Bengt Flaten)

Foto: Bengt Flaten

Klagerush på veger

Få uker etter at tjenesten fiksgatami.no ble lansert, er det registrert over 60 meldinger fra kommunene Nordfjord og Sunnmøre.

Det er foreningen NUUG (Norwegian Unix User Group) som står bak nettstedet fiksgatami.no , hvor folk fra hele landet kan melde om feil og problemer til lokale myndigheter.

En rask kikk på sakene som er meldt inn fra kommunene på Nordvestlandet, viser at hull i vegbanen og dårlig vegdekke er en hyppig gjenganger.

«Katastrofe»

– Er dette en veg, spør en melder om fylkesveg 61 i Hareidsdalen.

«Vegen er hullete, både forhøyninger og nedsenkinger forekommer. Også telehiv. Etter min mening er vegen farlig», skriver vedkommende.

En annen vegstrekning som får gjennomgå, er fylkesveg 60 i Hornindal .

«Det er ei katastrofe», skriver melderen og mener hele strekningen frå Kvivsvegen til fylkesgrensa bør bygges på nytt.

Kartmerking

Tjenesten er lagt opp slik at du kan merke av på kartet hvor vegen befinner seg, og hva problemet gjelder. Deretter blir meldingen sendt til den aktuelle kommunen, fylket eller vegmyndighetene.

Prosjektleder Petter Reinholdtsen i NUUG sier de er godt fornøyd med responsen etter at tjenesten ble lansert 7. mars .

– Det har vært helt vilt. Vi er fullstendig overveldet over antall problemmeldinger, men også over antall henvendelser og spørsmål om tjenesten, forteller han til Smp.no.

Vil du melde fra om et problem? Eller sjekke hvordan det står til i din kommune? Gå inn på fiksgatami.no

Mer enn veger

Reinholdtsen påpeker at tjenesten i utgangspunktet tar for seg alt som befinner seg i det offentlige rom.

– Hvorfor har dere laget en slik nettside?

– Vi mente det trengtes en slik tjeneste og at det var en god ide, svarer han.

Prosjektet som er dugnadsbasert og basert på fri programvare, har hentet ideen fra det britiske fixmystreet . For en del grisgrendte strøk på våre trakter kan kartet som benyttes, OpenStreetMap, være av varierende kvalitet, men i tettsteder og bystrøk fungerer det bedre.

Mange uløste saker

Responsen fra publikum tyder iallfall på at det er et behov for en slik tjeneste, og tilbakemeldingene fra myndighetene er positive, forteller Reinholdtsen.

– 90 prosent er positive og mange kommuner har tatt tjenesten aktivt i bruk ved å lenke den inn fra sine nettsider

Så er spørsmålet om kommunene og andre ansvarlige tar i ballen og løser sakene som blir meldt inn. Mandag kveld stod de aller fleste sakene fra Sunnmøre og Nordfjord som uløst.

Seksjonsleder Oddvar Kongsvik for veg, anlegg og park (VAP) i Ålesund kommune forteller at han foreløpig ikke har rukket å studere tjenesten skikkelig.

– Men den virker interessant og enkel å bruke, sier han til Smp.no.

Vil du melde fra om et problem? Eller sjekke hvordan det står til i din kommune? Gå inn på fiksgatami.no

Tettet hull

Av ni innmeldte saker fra Ålesund , er det kun én som mandag kveld stod som løst. Det skjedde til gjengjeld fort.

Saken gjaldt et hull i vegen ved Pluto-kiosken som ifølge melderen hadde tatt knekken på flere felger. Dagen etter klagen ble postet, har noen skrevet inn på vegne av kommunen at hullet er fikset.

«Hadde ikke før sendt inn meldinga før kommunen var der og ordna opp !! Respekt !!» skriver melderen etterpå.

Kongsvik forteller at kommunen i dag i første rekke bruker et system med meldinger som går via kommunens servicetorg.

– Vi har krav på oss til å tette farlige hull i vegen innen 48 timer, forteller han.

Hva synes du om en slik tjeneste? Bruk kommentarfeltet !

(Foto: Marius Rosbach)

Foto: Marius Rosbach

(Foto: Staale Wattø)

Foto: Staale Wattø

(Foto: Anne-Mari Tomasgard)

Foto: Anne-Mari Tomasgard

Mer å lese på Sunnmørsposten:
 
Leses nå
 

Forsiden nå:

Tømte lageret - ga bort overskuddet til barnekreftforeninga og Frelsesarmeen:

Har gitt bort flere hundre liter iste og sjokomelk

I sammenheng med tømming av lageret har Tine-meieriet i Ålesund gitt bort en rekke produkter til veldedige organisasjoner.

Cruise-turist

Svært skuffa over Ålesunds-besøket

Turist mener byen er handikapp-uvennlig.

a-ha på Giske

Highasakite-Håvik spilte med a-ha

– Spesielt, vakkert, unikt og nært.