Nylig åpnet Volvo testbanen AstaZero. Banen blir et viktig område for å prøve ut fremtidens assistentsystemer – og for å nå Volvos nullvisjon.

Nye XC90 er den første Volvoen som vil leve helt inn i produsentens nullvisjonsperiode. Lista er lagt høyt.

– De nye teknologiene i denne bilen vil ta oss et betydelig steg nærmere målet om at ingen skal bli alvorlig skadd, eller omkomme, i en Volvo etter 2020, sier Dr. Peter Mertens, som er Senior Vice President i Volvos utviklingsavdeling.

Nye assistentsystemer

Ingen overraskelse, derfor, at lanseringen av bilen også innebærer innføring av nye assistentsystemer. Ifølge Volvo skal bilen være utstyrt med de mest avanserte systemene for sikkerhet som finnes i dag, inkludert to helt nye assistentsystemer.

– Det handler om å forhindre de farlige situasjonene som kan oppstå ved vanlig kjøring. Fortsatt studerer vi data fra ulykker, analyserer tall, og ser på hvordan vi kan gjøre bilene ennå sikrere, forteller Mertens.

Beskytter mot velt

At SUVer har lettere for å velte enn andre biler, er gammelt nytt. Men hittil har det ikke vært noe system som aktivt beskytter passasjerene inne i bilen om den står i fare for å tippe over.

Det er det nå. Dersom XC90 kjører av veien, vil et system automatisk stramme beltene foran, for å holde fører og passasjer på plass i setene. Samtidig vil spesielle energiabsorberende soner, etablert mellom setene og rammen de er montert i, være med på å hindre ryggskader om bilen skulle rulle rundt eller lande hardt i ulendt terreng.

En annen nyhet er et system som automatisk stopper bilen hvis føreren er uoppmerksom og svinger ut rett foran et motgående kjøretøy. Ifølge Volvo er dette en vanlig årsak til alvorlige trafikkulykker.

Hjelper deg å raste

Samtidig som Volvo lanserer nye teknologier på XC90, videreutvikles de gamle. CitySafety-systemet, som er en samlebetegnelse på alle autobrems-assistentene, fanger nå opp syklister i tillegg til gående og andre biler. Systemet kan automatisk bremse bilen helt ned, og systemet fungerer også når det er mørkt. En ny filassistent er også på plass, og den kan styre bilen tilbake i kjørefeltet. Trøtthetsvarsleren er videreutviklet, og aktiverer navigasjonssystemet som gir veiledning til nærmeste rasteplass hvis sjåføren viser tegn på utmattelse.

Volvo XC90 tar også et steg på veien mot å bli selvkjørende, såkalt autonom. Ved tett trafikk, og i kø, vil køassistenten automatisk sørge for at bilen følger trafikken, ved å ta over både gass, brems og styring.

– Systemet vil automatisk følge bilen foran, forklarer Lex Kerssemakers som er leder for strategi hos Volvo.

Sju seter

Den nye bilen er bygget på Volvos skalerbare plattform, SPA, og har vokst 14 centimeter i lengden sammenlignet med den forrige utgaven av XC90. I tillegg er bilen blitt tre centimeter høyere, og tre centimeter bredere. Det er med andre ord en betydelig større bil Volvo nå lanserer. Hovedmarkedet for XC90 er USA, og bilen er et ment å være en seriøs utfordrer til Range Rover, BMW X5, Mercedes-Benz M-klasse og Audis nye Q7.

Om den vil klare det er en annen sak. Flere analytikere er skeptiske til XC90. Ikke bare på bakgrunn av designet, som de mener er for tamt, men også til det faktum at Volvo utelukkende vil tilby firesylindrede motorer.

Hybrid kommer

Fra start blir Volvo XC90 tilgjengelig med en bensin- og en dieselmotor. Bensinmotoren i XC90 T6, vil ha en ytelse på 320 hestekrefter, mens dreiemomentet er oppgitt til å være 400 newtonmeter. Dieselmotoren kommer fra den nylig lanserte VEA-generasjonen av motorer, og får betegnelsen D5. Med et slagvolum på to liter, yter den 225 hk og har et maksimalt dreiemoment på 470 Nm.

Senere kommer også XC90 T8 TwinDrive, som blir en ladehybrid. I denne bilen sløyfes det inn en elmotor i drivlinjen, som ellers er den samme som i T6. Systemytelsen skal ligge på 400 hestekrefter, og rekkevidden på strøm alene blir rundt fem mil. Volvo hevder at hybriden vil få et utslipp på under 60 gram per kilometer.

På litt lengre sikt er det ventet at bilen også skal komme med svakere motorer, og med forhjulsdrift. Felles for alle utgavene blir at de får automatgir.

Bilen lanseres i Norge i mars 2015.