Nissan har stolte tradisjoner for terrenggående kjøretøyer. En tid hadde de både Terrano og Patrol i rekkene. Det var barske saker, bygget for noe av det mest ekstreme man kunne komme på å utsette biler for.

Så kom SUV-bølgen. Egenskaper til å forsere mudder ble tonet ned til fordel for bedre kjøreegenskaper og mer komfort. Igjen var Nissan på plass – og bilen var X-trail. Helt blottet for terrenggående egenskaper var den ikke. For mens konkurrentene surret med firehjulsdrift som automatisk koblet seg inn og ut, avhengig av graden av hjulspinn, hadde Nissan fortsatt mulighet til å låse senterdifferensialen.

Bygget på Qashqai

Nå har Nissan gjort X-trail enda snillere. Fortsatt er den låsbare senterdifferensialen på plass, men i prinsippet er X-trail anno 2014 en mainstream SUV, basert på den mindre Qashqai.

Den forrige utgaven av Qashqai kom i to utgaver, hvor +2 var lengre og hadde mulighet for å frakte sju personer.

Noen ny Qashqai +2 blir det ikke. Erstatningen er X-trail, som bygger på mye av det +2 hadde. Det betyr i klartekst at X-trail er større enn Qashqai, og at den kan utstyres med sju seter. I tillegg har den et skyvbart baksete, slik at også de på siste seterad kan få litt ekstra beinplass når disse er i bruk.

Rommelig

Med sine 4643 centimeter er X-trail rundt 30 centimeter lengre enn Qashqai. Samtidig er akselavstanden økt med seks centimeter, og det kommer de i baksetet til gode. Her er beinplassen nærmest sløsende når man skyver baksetene til sin bakerste posisjon – og selv da får man med seg 550 liter bagasje.

Alt i alt oppfattes X-trail som svært rommelig og høyverdig. Plater i bagasjerommet kan flyttes slik at man kan få flere «etasjer» – og legger du ned setene danner det seg et nesten helt flatt bagasjeromsgulv.

Fin førerplass

Bak rattet skuer man utover ett av de fineste Nissan-interiørene på svært lenge.

Instrumentene er lettleste, og den lille TFT-skjermen mellom turteller og speedometer gir relevant informasjon i en lekker innpakning. Oversiktligheten er svært god og betjeningen er enkel.

Det er i det hele tatt lite å sette fingeren på. Bare når du begynner å åpne lukene til smårommene og til hanskerommet kommer glimt av sparekniven fram.

Svak på lave turtall

Drivlinjen har sine positive og ikke fullt så positive sider. Den 1,6 liters dieselmotoren er avhengig av litt turtall for å yte sitt beste. Under 1600 omdreininger i minuttet er den kraftløs, og det betyr at du i prinsippet er avhengig av å gire en del for å holde farten oppe.

Bedre blir det ikke av en girkasse som med fordel kunne vært hakket mer presis. Men la turtelleren få leke seg fra rundt 2000 omdreininger og oppover, og du belønnes med et godt skyv. Chassiset tåler en slik behandling fint og styringen er direkte – om enn med litt svake tilbakemeldinger.

Assistansesystemer

Det koster 24 000 kroner ekstra å kjøre X-trail i stedet for Qashqai. Da er motor, utstyrsnivå og kraftoverføring lik. I Tekna-versjon er også de aller fleste assistentsystemer på plass. Under samlebegrepet Nissan Shield, finner vi trøtthetsvarsler, vinglevarsler og nødbremsassistent.

Kanskje har X-trail blitt veikere med årene. Hvis behovet strekker seg ut over å komme seg fram på litt røffe hytteveier kommer bilen til kort. Men der de fleste kjører, på vanlige veier, gjør X-trail en bedre figur enn noen gang.

Vår mening

Komfort (4/5):

Fin fjæringskomfort og behagelige seter.

Kjøreegenskaper (4/5):

Fint chassis som tåler mer enn hva motoren er i stand til å levere. Kvikk og direkte styring, om enn med litt dårlige tilbakemeldinger.

Motor (4/5):

Sterk og villig på høyere turtall, men kraftløs i bunn.

Girkasse (3/5):

6-trinns manuell, som mangler det siste lille på finesse og presisjon.

Plass (5/5):

God plass foran, svært god plass i baksetet – som også er skyvbart.

Bagasjerom (5/5):

Rommelig og med svært god fleksibilitet.

Mot konkurrentene (4/5):

Ett av de mest fornuftige valgene om du er på jakt etter plass og komfort.

I sammendrag (4/5)

Fin familiebil, med høy bakkeklaring og gode kjøreegenskaper. Passer også de med litt lurvete hyttevei.

Sjekk disse:

Nissan Qashqai

Samme teknologi, samme drivlinje men mindre. Trenger du plassen er det X-trail du skal ha, gjør du det ikke kan Qashqai være et vel så godt alternativ.

Toyota RAV4

Fortsatt svært populær og bunnsolid sliter. Gir dog ikke samme høyverdige inntrykk som X-trail – men RAV4 kjører godt og motorutvalget er stort.

Mazda CX-5

Den mest solgte SUV-en i Norge i dag. Bunnsolid bil fra et merke med gode tradisjoner her hjemme. Moderne design, fin på veien og komfortabel. Hva mer kan man forlange?