VW Golf har vært en vinner i 40 år. Men ikke alle synes bilen er praktisk nok, og noen kan ikke fordra stasjonsvogner. Det er her Golf Sportsvan kommer til unnsetning. Den passer for dem som likte Golf Plus, og som liker å sitte høyt som i en SUV – uten å kjøre SUV.

Sånn sett er Sportsvan fornufts-Golfen som produktsjef Jan Tore Kopperud hos importøren Harald A. Møller tror 15 til 20 prosent av Golf-kundene kommer til å velge. Golf er også i år den klart mest foretrukne bilmodellen i Norge.

Dette er altså en tvers igjennom ekte Golf uten å være det. All teknikk er lik, utstyrspakkene inneholder det samme, men ingen karosserideler og knapt noe fra interiøret kan overføres mellom Golf og Golf Sportsvan.

Det nye dashbordet med naviskjerm løftet nærmere frontruten antar vi også vil bli å finne i de neste VW-modellene Tiguan og Touran.

Hvordan er den å kjøre?

Til å være et høybygg oppfører bilen seg bedre enn forventet på veien. Kombinasjonsøvelsen komfort og kjøredynamikk gjennomføres med stil. Den høye sitteposisjonen appellerer trolig tungt til sølvgenerasjonen, men VW hadde også unge familier i tankene under utviklingen av bilen.

For 9500 kroner ekstra leveres Sportsvan med adaptivt understell som inneholder demping i komfort-, normal- og sportsmodus. Pakken har også kjøreprofilprogram.

Hva er under panseret?

Tre bensinmotorer (85, 110 og 150 hk) er aktuelle for Norge sammen med to dieselmotorer (110 og 150 hk). Alle motorene tilfredsstiller kommende europeiske avgasskrav (Euro 6).

Naturligvis bygges bilen med den klassiske Golf-motoren (nå 1,4 l/125 hk), men denne droppes i Norge til fordel for 150 hk på grunn av liten prisforskjell.

Hva gjør den spesiell?

Egentlig ganske lite, men nettopp derfor er Golf Sportsvan interessant som bruksbil for mennesker som er mest opptatt av å løse alle de daglige og trivielle transportbehovene.

Vi nevnte den høye sittestillingen som et pluss. Legg til muligheten for inntil 18 cm lengderegulering av baksetet samt at bagasjeromsgulvet kan justeres i flere høyder. Endelig har VW funnet plass til oppvarmet ratt. Naturligvis inneholder ekstrautstyrsprogrammet også radarstyrt cruisekontroll.

Blindsonevarsling i 180 graders bredde inntil 40 meter bak bilen gjør ryggingen sikrere.

Hva er bilens svakheter?

Den fikse løsningen fra Golf Plus med mulighet til å legge ned ryggen på passasjersetet foran, er borte. Ei heller kan bilen leveres med 4x4 slik som Suzuki SX4 og Mercedes B-klasse.

230 volt strømuttak i baksetet er kjekt på biler som denne. Heller ikke det har Golf Sportsvan.

Hvem passer den for?

Alle som trenger en funksjonell bil.

Hva koster den?

Ta prisen på en helt vanlig Golf stasjonsvogn, og du har prisen på Golf Sportsvan: fra 251.800 kroner.

Konkurrenter?

Alle andre små flerbrukslignende biler som Mercedes B-klasse, BMW 2-serie Active Tourer, Opel Meriva, Skoda Yeti, Ford C-Max og Suzuki S-Cross og Peugeot 3008.