Marit Bjørgen ble torsdag utnevnt som Årets Sponsorobjekt av SPOT, som er spons og eventbransjens årlige bransjedag med fag og prisutdeling, i regi av Sponsor- og Eventforeningen. Det skriver foreninga i ei pressemelding fredag.

Få, relevante partnere

Marit Bjørgen er første enkeltperson som har vunnet i kategorien Årets Sponsorobjekt. Hun ble foreslått av sine personlige sponsorer Norges Sjømatråd, Craft, Asko, TrønderEnergi og TINE.

Juryen gir denne begrunnelsen:

«Årets Sponsorobjekt har i forhold til sine egne holdninger og verdier skaffet seg få, men relevante partnere. Dette sponsorobjektet leverer alltid på sitt ypperste i alle prosjekter, er troverdig og engasjerer sine sponsorer til å også yte. Dette resulterer i gode resultatendringer og vekst til alle sponsorer. Ved å ta styring over sin egen karriere og et aktivt grep om hvem man ser som relevante samarbeidspartnere skaper sponsorobjektet integritet og oppnår en perfekt fit. Det er ikke rart at denne idrettsprofilen er første enkeltperson noensinne som er nominert som årets sponsorobjekt. Hun har en personlighet det stråler av og en driv som motiverer, og er en klar vinner. Vi gratulerer Marit Bjørgen som Årets Sponsorobjekt».

Bama, VG og DNB

DNB og VG vant Årets Event for DNB tar VG-Lista til by X, og BAMA ble Årets Sponsor for sitt aktive sponsorkonsept som inspirerer til helsemessige gevinster.

Juryen begrunner Årets Sponsor, BAMA, på følgende måte:

«Folkelig, ukomplisert og morsomt er noen av ordene som kan beskrive vinneren av årets sponsor. Med en stor bredde i sitt konsept og aktiv bruk av sponsing i holdningskampanjer, nettsider og arrangementer har denne sponsoren inspirert det norske folk til et bedre kosthold og økt fysisk aktivitet. Selv har de øket salget av sine produkter og gjort sine arrangementer til fyrtårn innenfor sine idretter. Med et sjarmerende utgangspunkt i Bend-it har frukt og grønt blitt gjort lekent og herlig, og med kvalitetsstempling på produktene er det med glede at juryen i år gratulerer BAMA som vinner av Årets Sponsor».

Årets event

Årets Event ble vunnet av DNB og VG som sammen tok VG-lista til by X, nemlig Sortland.

Juryen skriver dette om vinneren:

Årets Event engasjerte en hel nasjon med en lokalfokusert konkurranse. Den gode timingen i bruk av sosiale medier og god tilrettelegging førte til en grasroteksplosjon. Tusenvis av mennesker danset i gatene, over 40.000 bilder ble tagget på Instagram og hver sjette nordmann så konkurransen på Facebook. Byer byttet navn og lokale banksjefer hoppet i havet. I Sortland fikk skoleungdommen fri fra skolen for å se på direktesending av vinnerkåringen, og da de ble kåret som vinner av DNB tar VG-Lista til By X ble det Justin Bieber tilstander. I samarbeid med Monster og Playroom har DNB og VG klart å skape noe helt unikt i blandingen av nett og fysisk tilstedeværelse. Det er med glede at juryen gratulerer DNB og VG-Live med DNB tar VG-Lista til by X som vinner av Årets Event».

Thea (12) som skulle gifte seg

Plan Norge og Trigger vant Årets Innovasjon for tolvåringen som skulle giftes bort.

Juryen sier følgende om vinneren:

«Årets Innovasjon gjorde et event om til et klimaks i kampanjesammenheng da de med en innovativ miks av ulike kommunikasjonskanaler bygget opp publikums forventninger og holdninger rundt eventet. Ved bruk av digitale virkemidler nådde kampanjen ut til en langt yngre målgruppe, så vel som det internasjonale samfunn og filmen av eventet er sett av over 2 millioner på YouTube. Investeringen i mennesker og deres historier førte til at publikum tok aktivt del i kampanjen. En hel verden ropte #stoppbryllupet fordi årets vinner våget å utfordre det etablerte, og juryen kan med glede utrope Plan og Trigger som vinner av Årets Innovasjon».

VG mest populære annonsør

Juryens hovedpris, Årets SPOT gikk til VG for sitt arbeid med å utvikle og utnytte sin sponsorstrategi på flere plan og områder.

Her skriver juryen følgende:

«Årets vinner av SPOT-prisen 2015 har utmerket seg både i idrettens og kulturens verden. På begge områder har de skapt et engasjement uten like hos det norske folk. Juryen er imponert av hvor dyktige de har vært til å utnytte plattformer og å tenke forretningsutvikling i sin sponsing. De har på en innovativ måte gjort en komplisert idrett forståelig og enkel ved å videreutvikle sine plattformer, og igjennom sosiale medier har de lagt til rette for at en hel nasjon eksploderte i kreativitet. Som idrettssponsor har de jobbet strategisk og målrettet for å skape en vinn-vinn situasjon mellom sponsor og sponsorobjekt og skapt ubeskrivelige resultater. De har hevdet seg som en sportskanal – uten TV-rettigheter – og blitt mer folkelige på kulturfronten da de skapte lokalt engasjement rundt et nasjonalt konsertkonsept. Juryen er imponert over årets kandidat sitt sponsorat av Magnus Carlsen og deres dekning av SjakkVM igjennom VGLive, og involveringen i DNB tar VG-Lista til By X. Det er med glede vi kan gratulere et nyskapende og kreativt VG med Årets SPOT-pris 2015».

Juryen har bestått av:

Linnéa E. Svensson, juryleder – daglig leder Greener Events , Tom Fodstad – kommersiell direktør i Norges Fotballforbund , Ann-Kristin Kreutz – Business Development Director i Universal Music Group, Emilie Nordskar – kommunikasjonssjef i Skiforeningen, Jan Blichfeldt – partner i BTF - Blichfeldt Tangen Fjeld og Juliet Balgobin – merkevaresjef i BKK.

Årets Sponsorobjekt - Marit Bjørgen, Årets Sponsor- BAMA, Årets Event - DNB og VG, Årets Innovasjon - Plan Norge og Trigger, Årets SPOT - VG. Foto: Roger Fosaas