Nye ansatte som ikke viser legitimasjon og ansatte som ikke gir beskjed om at de kommer for seint, er ikke populært blant brukerne av hjemmetjenestene. Det viser en brukerundersøkelse som er gjort i alle tre virksomhetene for åpen omsorg og ved Volsdalen bokollektiv.

Må følges opp.

Brukerne som har svart på undersøkelsen er gjennomgående fornøyde med de tjenestene de får, både når det gjelder hjemmesjukepleie og hjemmehjelp. På dette spørsmålet scorer Ålesund også litt høyere enn snittet i 51 andre norske kommuner.

Men alt er ikke bare fryd og gammen, og rådmannen trekker fram tre momenter som virksomhetene må følge spesielt opp. Det ene handler om at brukerne gjerne skulle ha vært mer med når det legges planer som angår dem. Enda mer misfornøyde er brukerne med at nye og ukjente ansatte ikke viser legitimasjon når de kommer hjem til folk. I kommentarene til undersøkelsen står det at dette var overraskende fordi virksomhetene har hatt et spesielt fokus på dette etter den forrige undersøkelsen. At ansatte ikke gir beskjed hvis de blir forsinket, er også en kilde til misnøye blant brukerne.

Private.

I Ålesund har brukerne mulighet til å bytte leverandør av det som heter praktisk bistand i hjemmet. Her er det en privat aktør i tillegg til kommunen. Brukerne er også fornøyde med de private tjenestene, men det er ikke alle som er klar over at de har en valgmulighet. Flertallet av de spurte vet heller ikke hvordan de skal gå fram hvis de vil bytte leverandør.

Aktiviteter.

Beboerne på Volsdalen bokollektiv er også fornøyde med tjenestetilbudet. De er aller mest fornøyde med at de blir behandlet på en respektfull måte. Men også på Volsdalen er det forhold beboerne er misfornøyde med, og på et par felt er det mer misnøye nå enn i 2013. Beboerne er ikke fornøyde med aktivitetstilbudet og kultur- og underholdningstilbudet. Og som i hjemmetjenesten, ønsker også beboerne på Volsdalen bokollektiv større medvirkning når det utarbeides planer som gjelder dem selv.