Snart eksamen? Slik forbereder du deg

Vi gir deg de smarte studieteknikkene, samt tips til hvordan du bør spise, trene og sove for å prestere optimalt.

EKSAMENSPAKKEN: Det er mange faktorer som kan påvirke karakterene dine. Foto: Shutterstock

karriere

Eksamensperioden nærmer seg, og det er mange faktorer som påvirker resultatet ditt.

Visste du at hvordan du spiser, sover og trener også kan ha betydning for karakterene dine?

I løpet av høsten har vi samlet opp et knippe teknikker og tips du kan dra fordel av i eksamensperioden:

1. Først må du lære deg å huske stoffet

Før du benytter deg av studieteknikkene kan det være en fordel med noen triks som gjør at kunnskapen sitter.

Hukommelse er nemlig noe du kan trene opp, og du kan få bra effekt med kun noen få triks, sier tidligere verdensrekordholder og norgesmester i hukommelse, Oddbjørn By.

Her gir han deg sine beste teknikker:

ØVELSE GJØR MESTER: Født uten klisterhjerne? Norgesmester i hukommelse, Oddbjørn By, viser deg noen smarte triks. Foto: Shutterstock


2. Notatteknikken som skal funke for «alle»

En god notatteknikk kan gjøre underverker for studiehverdagen din. Og du trenger ikke være en «superstudent» for å få det til.

– De som gjør det bra på skolen, er ikke nødvendigvis smartere enn deg. De gjør bare smartere prioriteringer, sier foredragsholder og forfatter av boken ToppkarakterSystemet, Nikolai Høibo.

Teknikkene er heldigvis ikke vanskelige å lære seg:

FINN RIKTIG METODE: Riktig notatteknikk hjelper deg å huske stoffet bedre. Foto: Shutterstock


3. Spis riktig

I ukene frem mot eksamen er det ikke kosthold som står høyest på prioriteringslisten for mange studenter. Hveteboller og brus blir raskt erstatningen i en travel studiehverdag.

Det er ikke dermed sagt at det er spesielt smart – spesielt ikke hvis det er gode karakterer du ønsker.

Hvordan du spiser har nemlig mye å si for hvordan du presterer.

Sjekk hva ekspertene mener er lurt å spise og hva du bør styre unna:

TENK KOSTHOLD I STUDIETIDEN: – Å hoppe over frokosten er det dummeste du gjør, mener nevrolog og sjefredaktør i Tidsskrift for Den norske legeforening, Are Brean. Foto: Shutterstock


4. Få tips fra landets beste forelesere

Målet med eksamen er for de fleste å få et godt resultat. Og det er mange meninger om hva som skal til for å få best mulig karakterer.

Vi har snakket med landets ti beste forelesere om hva de tenker er den smarteste studieteknikken.

Her kan du muligens ta til deg et tips eller tre:

TI GIR TIPS: Rollespill, pilsing og hundeprat. De smarteste studieteknikkene er ikke nødvendigvis de du tror. Foto: Diverse


5. Treningen som styrker hjernen

I løpet av serien vår om studieteknikk, har de fleste ekspertene vektlagt viktigheten av å ta pauser.

Dersom du i tillegg legger inn trening i pausene dine, slår du to fluer i en smekk.

Fordi trening kan gi akutt effekt for hjernen, er det spesielt viktig å ikke sluntre unna i eksamensperioden, sier idrettsfysiolog Jørn Heggelund.

Her er de mest effektive metodene:

GIR BEDRE EFFEKT: Trening gjør deg mer mottagelig for læring. Derfor er det spesielt viktig å opprettholde den fysiske aktiviteten i eksamenstider, mener norske eksperter. Foto: Marjan Apostolovic / Shutterstock


6. Skippertak

For de fleste studenter er dette ordet negativt ladet, men skippertak trenger ikke være en ulempe – tvert imot.

– Det er mulig å hente seg inn igjen. Hvis du har en god strategi, kan du tilegne deg kunnskap ekstremt raskt.

Metoden «superlesing» kan gjøre deg ekstra produktiv den gjenstående tiden. Fremgangsmåte og flere skippertakstips finner du her:

KORT TIDSFRIST: – Årsaken til at skippertak fungerer så bra er at man blir dobbelt så motivert av å skulle unngå et dårlig resultat. Man setter inn masse tiltak for å unngå katastrofen, forklarer Nikolai Høibo. Foto: Elise Rønnevig Andersen


7. Sov bedre

Skippertak eller ikke – husk at du uansett må prioritere søvn.

Ny norsk forskning viser nemlig sammenheng mellom søvnproblemer og stryk på eksamen.

For som med kosthold har også søvnen direkte påvirkning på karakterene dine, ifølge studien gjennomført av Folkehelseinstituttet.

Her er rådene for å få sove bedre:

STRYKER OFTERE: Norske studenter rapporterer i større grad at de sliter med søvnen. Foto: NTB scanpix/illustrasjonsfoto

8. Stress ned

Kjenner du eksamensangsten komme snikende på tross av at du har fulgt rådene over? Med de rette appene kan du senke stressnivået et par hakk.

– Å laste ned en slik app er et enkelt grep som gir stor uttelling, mener mental otrener Christine Otterstad.

Her er åtte apper som senker pulsen:

BEHOV: – Mange kan for lite om hva det gjør med kroppen å stresse over tid. Derfor kan apper for stressmestring, søvn og meditasjon være fine for å få riktig informasjon og fokus, sier foredragsholder og mental trener Christine Otterstad. Foto: Elise Rønnevig Andersen