– Dette blir interessant! Det er kontrasten mellom Stortinget og småkårshuset jeg er ute etter. Og en mer aktuell tomt finnes ikke i Norges land.

Hva skjer? Sjekk kulturkalenderen på smp.no

Det er kunstneren Marianne Heske som sier dette etter å ha vært en tur foran Stortinget for å se hvordan hennes nye kunstprosjekt tar form. For der på plassen foran den ærverdige Stortingsbygningen er snekkere i full gang med å reise en liten, værslitt rødmalt stue.

Fikk huset

Installasjonen kaller Heske «House of commons», og skal stå ferdig til åpning onsdag 21. oktober.

– I dette verket er det bolighus, hus for vanlige folk det handler om som tittelen tilsier, sier kunstneren.

Gjør som flere enn 23.000 andre - lik smp.no på Facebook

Mer å lese under bildet

Tankevekker: – Jeg ønsker å rive opp i fastlåste tankemønster. Derfor flytter jeg hus, sier Marianne Heske om kunstprosjektet som vekker oppsikt i Oslo.

Hun oppdaget den vesle fraflytta stua på en kjøretur Hobøl i Østfold.

Hun fikk vite at det skulle rives for å gi plass til utvidelse av E18 til Stockholm, og enden på det hele var at Heske fikk huset av Statens vegvesen.

– Enorm respons

En liten rødmalt stue som nå vekker oppsikt i Oslo.

– Responsen fra folk er enorm, og reaksjonene er mange. Huset representerer identitet, og det er noe alle har et forhold til, sier Marianne Heske som ikke vil si så mye om hva hun ønsker å formidle med å plassere dette vesle, værslitte huset foran Stortinget.

Det åpner for assosiasjoner og spørsmål knyttet til alt fra boligkrise og dagens flyktningstrøm, at småkårshus som det finnes mange av rundt om i landet ikke tas vare på, og kontrasten mellom Stortinget/overhuset og småkårshuset/underhuset.

Vil endre tankemønster

Installasjonen «House of commons» er ikke første gang Marianne Heske vekker oppsikt med å flytte gamle bygg til nye omgivelser. I 1980 flytta hun den 350 år gamle Gjerdeløa fra Tafjord til Pompidou-senteret i Paris.

Les flere kulturnyheter på smp.no

En avstøpning av løa i harpiks ble i fjor presentert i utstillingen «Tour-retour» i Astrup Fearnley Museet.

– Ikke minst ønsker jeg å ruske opp i fastlåste tankemønster. Det er fundamentalistiske tanker som skaper krig i verden. Jeg vil få folk til å tenke. Derfor flytter jeg hus.