Ludwig van Beethoven (1770–1827) komponerte sin 'Missa Solemnis' i perioden 1818–23. Verket ble urfremført i St. Petersburg i 1824 og regnes blant komponistens ypperste. Denne høytidelige festmessen har inntatt posisjonen som en av 1800-tallets fremste religiøs-musikalske verker.

Krevende. Ålesund Symfoniorkester hadde lagt listen meget høyt ved å sette denne Beethovens inderlige komposisjon på programmet. Et krevende verk for utøverne, noe dirigent Bjarte Engeset – i sin som vanlig meget informative programtekst – knyttet til komponistens egen tilstand som døv og plaget mann. Beethovens sinnstilstand har øyensynlig frembrakt en komposisjon med et meget personlig og grensesprengende tonespråk.

Mektig. Jevnt over gav orkester, kor og solister en solid fremføring. Balansen mellom de forskjellige utøvergruppene fungerte meget godt. Musikere og sangere hadde evnen til å frembringe en mektig sakral klang som fylte opp kirkerommet på en fabelaktig måte. Ålesund kirke egnet seg her som utsøkt akustisk arena. Beethovens avanserte melodiføring og tempi utfordret imidlertid særlig koret mot grensene for hva sangerne klarte å hanskes med. Til tider ble sopranene presset til hjerteskjærende høyder. Tatt i betraktning vanskelighetsgraden i verket, så holder uansett koret et høyt nivå. Ser man bort fra enkelte mindre 'unoter', så setter også orkesteret generelt en solid musikalsk standard. Solistene gjør også gode figurer. Tenor Tødenes fikk i dette kirkerommet virkelig utfoldet sin høyst begavede, fargerike og kraftfulle stemmeprakt.

Honnør. Arrangørene skal ha all mulig honnør for å ha satt Beethovens Missa Solemnis på programmet. Nesten 200 år skulle gå før komposisjonen ble fremført i Ålesund for første gang. Verket er så visst ikke å regne blant den klassiske musikkens 'top 10 hits'. Her setter man kort og godt en klassisk internasjonal og seriøs standard for konserten. Ålesund kirke var regelrett fylt til randen av et tydelig interessert publikum, som helt klart så ut til å sette stor pris på det dristige og banebrytende repertoaret samt av fremføringen generelt. Bravo.