– Det er stort å oppleve hvordan Grand Prix-ideen min har utviklet seg og spredd seg fra Sula til ungdomsskoler over hele Sunnmøre. Det er fantastisk flott. Men det er umulig å konkurrere i musikk. Det viktigste er at ungdommene har det gøy på scenen.

Det sier Jan Magne Førde som er oppvokst i Langevåg, men som i over 35 år har vært jazzmusiker og komponist med Trondheim som base. 54-åringen er mest kjent som trompetist i The Brazz Brothers, og gjør seg også bemerket som komponist.

Ny i jury

Og nå stiller han som jurymedlem i torsdagens Grand Finale 2016 i Storhallen i Ålesund. Der legges det opp til show for hele familien når elevene bak årets beste Grand Prix-innelagene fra seks forskjellige ungdomsskoler skal konkurrere mot hverandre.

– Dette er første gang jeg er med i en jury. 36 år er gått siden jeg arrangerte historiens første Grand Prix, så det blir spennende å komme tilbake til Sunnmøre for å oppleve hvordan musikken og innslagene har utviklet seg, sier Jan Magne Førde.

Ut med platene

Førde var ikke mer enn 18 år, og jobbet som musikklærer ved Langevåg skole da han fikk ideen om å arrangere Grand Prix med elever som deltakere.

– På den tida var det vanlig med labbedans med diskotek på ungdomsskolene, men jeg hadde en tanke om å involvere elevene mer slik at de fikk lage sanger, skrive tekster, spille i band og ikke minst lære seg å stå på en scene. I 1979 hadde vi vårt første spede forsøk, og så i mai 1980 ble den første ordentlige Sula Grad Prix arrangert.

Da var det full pakke med band, vokalister og sceneshow, mimrer han. Året etter dro Jan Magne Førde til Trondheim for å studere ved Musikkonservatoriet. Da var hans Grand Prix-tanke sådd, og andre lærere har spredd den videre fra Sula til flere andre ungdomsskoler.

Viktig sosialt

Som pedagog har Jan Magne Førde vært, og er fortsatt, opptatt av å bruke kunst og kultur som fag i skolen. Og ser på Grand Prix-arrangementene som viktige prosjekt for å bygge samhold og samarbeid mellom elever og innad i klassene.

– Skolehverdagen kan bli ensformig med alle teorifagene, og derfor er det viktig at ungdommene får sjansen til å jobbe fram slike Grand Prix-arrangement for å lære seg å samarbeide, og å være skapende og kreative. Alt dette er viktig for å utvikle seg som menneske, mener Jan Magne Førde som ser på seg selv som misjonær med budskap om at kunst og kultur er viktig for å skape moro og variasjon i skolen.

Uviktig å vinne

– Under skolenes Grand Prix-arrangement og nå i Grand Finale konkurrerer elevene mot hverandre for å vinne. Hva synes du om det?

– Det er umulig å konkurrere i musikk, fordi smak og sjanger er så forskjellig. Derfor synes jeg at konkurransemomentet ikke er så viktig. Det viktigste er ikke å vinne, men å delta og ha det gøy.

– De som ikke når opp med innslagene sine, tror du de er enig med deg i dette?

– Kanskje ikke. Men jeg gleder meg stort til torsdagens Grand Finale, fordi den kommer til å strutte av ungdommelig musikalitet og oppfinnsomhet. Ungdommene kommer til å skape magiske øyeblikk. Og mye moro. Det er det dette handler om, mener jurymedlem Jan Magne Førde.

<strong>I juryen:</strong> 36 år er gått siden Jan Magne Førde arrangerte historiens første Grand Prix. Det skjedde i Sula. Nå sitter han i juryen for «Grand Finale 2016».