Pluss en drøss av voksne gode hjelpere.

– En utfordring av dimensjoner, men vi lærer etter hvert, sier produksjonsassisten og kulturskolelærer Elise Gjærde.

– Fryktelig mye arbeid, men fryktelig gøy. Og ekstra stas i og med at det går såpass lang tid mellom hver storsatsing, sier kulturskolerektor og prosjektansvarlig Gro Dalen, som sammen med to produksjonsteam begynte å jobbe med Peter Pan for to år siden.

Har forberedt seg i to år

Denne kvelden er det generalprøve og to dager igjen til premiere. Nede i orkestergrava dirigerer kulturskolelærer Tor Haram det 47 musiker store orkesteret, der i overkant av 10 er lærere, resten musikkelever.

Oppe på scenen står hele dagens besetning samla til oppvarming, med halvparten av hovedrolleinnehaverne, scenemusikerne og havfruene. De tre gruppene er delt i to sett, med hver sine øvings- og forestillingsdager. Alt i alt deltar 220 på hver forestilling.

Korleder Lisbet Liselvatn roper beskjeder mens ytterkantene av den store flokken prater og musikerne stemmer instrumentene sine.

– Helt stille blir det ikke nå. Her må man bare finne et tålenivå. Nå som vi har «bodd» i huset her i en uke og det nærmer seg den store dagen, og alle har fått på seg kostymene sine er det bare så fryktelig mye å se på for unge aktører, så mye som stjeler oppmerksomheten. Men til å være så mange synes jeg det går bra, sier Gjærde.

– Etter den forrige storsatsingen «Annie» har vi for eksempel fått skjermer der alle dem som ikke er inne på scenen kan følge med på hva som skjer. Både i ventearealene utenfor garderobene under scenen, oppe i trappa og øverst i de tidligere lokalene til kunstforeninga.

Tre utgaver av Peter Pan

– Og vi har fått «hyggevakter» som skal sørge for trivsel i de lange timene man ikke er i aksjon på scenen.

Musikalen de har valgt denne gangen er en klassiker fra 1904, skapt av forfatteren John Matthew Barrie, en ivrig familievenn som fortalte eventyr til barna og siden ga det ut som skuespill og bøker. Siden har historien om Peter Pan, venninnen Wendy og feen Tingeling florert i animasjonsfilmer, spillefilmer, teaterstykker, musikals og tegneserier.

– Peter Pan er en veldig positiv og barnslig gutt. Ikke så flink med ord, og sier derfor ting han ikke mener.

Han er eventyrlysten, og vil helst bare være barn, sier Kristina Gjelsetenli (14), som er Jugendteatrets utgave av Peter Pan og er på scenen 90 prosent av tida.

En av danserne skal spille skyggen til Peter, mens en tredje aktør har sangrollen. Et tilsvarende trekløver spiller Peter Pan i sett nummer to.

Å være med i en så stor forestilling er en intens opplevelse, forteller Oda Vågnes Halsa, (18) som spiller hushjelpen Liza.

– Vi har vært her i over en uke nå, og det blir mange timer daglig. Men veldig kjekt å samles alle sammen, det er ikke så ofte vi treffer de andre elevene på kulturskolen.

Nede i orkestergraven sitter Sivert Blomvik (14). Han og flere andre slagverkere sirkulerer på klokkespill og diverse perkusjonsinstrumenter.

– Vi spiller på alt mulig, blant annet skal vi illustrere lyden av krokodiller, Tingeling og det magiske. Det er noen vanskelige deler, men vi har øvd siden desember, forteller han.

Sammen med Peter Pan reiser barna fra Darling-familien inn i Aldriland, til indianerne, farlige dyr, havfruelagunen og piratene med Kaptein Krok.

Her er det klart for en to timer lang musikalsk drømmereise.