Fram til midnatt pågår gudstjenesten i klosteret i Norddal.

– I dag er det langfredag, og da pleier vi å ha ganske lange gudstjenester. Vi leser opp tekstene fra bibelen om korsfestelsen og synger. Vi har store ritualer med Kristus på korset, og går i prosesjon og bærer rundt parafinlamper, forteller abbeddise Thavoria.

Som en gjennopplevelse

Gudstjenesten, som startet klokka sju, inneholder mange symbolske ritualer med Kristus på korset. Og kirkerommet blir pyntet med blomster og parfyme. I kveld har de sunget sørge-sanger, men i morgen, påskeaften, skal de feire Kristi oppstandelse.

– Vi synger om at Kristus dør og oppstår, ikke døde og oppstod. Vi tar det inn i nåtiden, som en gjennopplevelse for hver enkelt. I morgen kveld begynner vi klokken elleve, og da dreier det seg om oppstandelsen. Da blir det mer gledessanger, og det varer til langt ut på natt, forteller abbeddisen.

I morgen venter også et fint måltid, etter at nonnene har fastet i 40 dager. Da har de ikke spist kjøtt, rørt melkeprodukter eller olje.

– Det er en renselses prosess. Kanskje blir man lettere og klarere når man ikke inntar tung og fet mat. Det er praktisk og åndelig, for både kropp og sjel i så forstand, forteller.

Viktig høytid

I den ortodokse kirken er påsken den aller største kirkefesten.

– Det blir feiret veldig vakkert, som en gjennomppleving av Kristi korsfeste, grav og oppstandelse. Det er en veldig vakker tid, og veldig gripende å være med på, sier abbeddisen som holder til i klosteret i Norddal sammen med fem andre søstre.

Under feiringen langfredag har de også fått selskap av en del besøkende, og en munk fra Selje fungerer som prest.

Tidligere i dag fikk de også besøk av en litt yngre generasjon.

– Det er tradisjon at vi farger egg. Rødfargen symboliserer Kristi oppstandelse. De blir brukt når vi feirer selve påskedagen, forteller abbeddisen som fikk hjelp av ungene i området til nettopp dette.

– De fikk pynte, også ta med seg egg hjem. Men å bli her gjennom hele kvelden ble litt lenge for dem, sier hun.