Det ser kanskje teit ut å se en person stå med en hjelm som dekker øynene helt, mens hun står og veiver med spillkontroller i løse luften.

I din egen virtuelle verden

Men det er bare teit for de som ser på. For inne i hodet på personen med spillkontrollene er hun i en helt annen verden, hvor hun forsvarer seg mot slemme roboter som vil ta henne.

Kontrollene er her ekte pistoler, og hver gang hun trykker skyter de og ødelegger robotene. Den virkelige verden er utestengt, både for ører og øyne.

Dataspill fikk Nikolas til å elske trening

Laget av Bård Standal fra Ålesund

Det hele dreier seg om et såkalt virtual reality-spill. VR betyr simulert virkelighet, og ved hjelp av såkalte VR-briller, som dekker øynene helt, blir man transportert inn i en kunstig verden. En verden laget av Bård Hole Standal (34) fra Ålesund.

Bård jobber til daglig for NRK og lager de animerte introsnuttene til program som Urix, Skavlan, Typen til.. og mer. På fritiden lager han VR-spill.

Lena bitt av spillbasillen på The Gathering

Roboter blir virkelige

Bård nå lagt ut sitt nye spill Woeful Wobots som er et spill hvor man må skyte slemme roboter som man har skapt ved et uhell, på nettsiden Steam. Her kan man kjøpe og laste ned spill.

– Det er et voksende marked for denne type spill nå som prisen på VR-briller begynner å gå ned. Mitt spill er utviklet spesielt for HTC Vive, som er den ledende VR-hjelmen for spill.

– For en som ikke vet hva dette går ut på, hvordan vil du beskrive hva Virtual Reality er?

– Det er en teknologi hvor du tar på deg en hjelm som har to skjermer som dekker til øynene dine helt. Og da blir det du ser via de to skjermene en virkelig verden for deg. Hjelmen leser også hvor du er i rommet, så da kan du ha fysiske ting i hendene som også vises i denne virtuelle verdenen. Så om du har en kontroll i hver hånd kan det bli pistoler, slik som i mitt spill. Og når du løfter opp ting i spillet får du en fysisk følelse av å holde noe.

Beveger du deg i virkeligheten, beveger du deg i dataspillet

I Bårds spill har man pistoler på hoftene. Ved å trykke på en knapp og løfte kontrollene får man da pistoler, som man da skal skyte roboter med.

– I mitt spill kan rommene være fire ganger fire meter, og da kan du gå fysisk rundt i det rommet innenfor de målene. Men om du har liten plass kan du endre størrelsen. For å få variasjon blir du teleportert til andre steder i spillet. Sensorene er også laget slik at dersom du går ned på kne, hopper eller flytter deg, så vil du også gjøre det i spillet.

Flere som har prøvd VR mener de blir sjøsyke, men Bård sier at erfaringen viser at det er i de spillene hvor andre beveger deg. Dersom en selv har kontrollen får man ikke denne kvalmen.

Lærer kidsa å kode

Kirurgi, arkitektur og Pokemon

Bård mener at vi har bare sett begynnelsen av hva VR kan brukes til. Med den grafikken som man får til på datamaskiner i dag kan man få til ting som er til nytte i den virkelige verden også.

– Allerede i dag blir det brukt av arkitekter for å vise hvordan bygget de tegner vil bli. Og man ser også for seg at kirurger kan trene seg på operasjoner ved hjelp av VR. Vi er også på vei til det som vi kaller AR (Augmented Reality). Da er tanken at man har på seg briller som legger datagrafikk opp på den virkelige verden. Kanskje opplysninger om været, et bygg du ser på osv. Eller man kan spille Pokemon Go på ekte!