Søndag er det urpremiere på monologen «Fredsvener», som handler om barneskoleeleven Borgny og bestevennen hennes, asylsøkeren Hamid fra Eritrea.

Historien forteller Borgny etter at bestevennen hennes har måttet forlate Norge.

– Mange etnisk norske barn opplever flyktningkrisa på kroppen. Dette er et brennaktuelt tema, som nok ikke vil bli mindre aktuelt i tida framover, mener Kornelia.

– Men jeg syntes det ble feil å skulle spille rollen som asylsøker, derfor valgte vi å fortelle Hamids historie gjennom ei norsk jentes erfaringer.

– Det er mange norske barn som har opplevd dramaet det er når noen blir tvangssendt ut av landet. Og det å miste noen du er glad i, eller redselen for å miste dem, er noe alle kan relatere seg til, mener hun.

Formet Borgny

Dette er tredje gangen Kornelia Melsæter spiller Borgny, som er ei jente et sted mellom ni og 12 år.

Utgangspunktet er ålesunderen Jan Hogne Christiansens bøker, der den første satte Borgny inn i begivenhetene rundt bybrannen i Ålesund, den neste under fem år med krig i Norge.

Denne gangen har forfatteren og initiativtakeren bak Kulturhuset Dragen overlatt skrivingen til Kornelia, som etter dramalinja i Fagerlia har tatt et års skuespillerutdanning på Høgskolen i Nord-Trøndelag, og nå skal opp i andre klasse på musikkteaterlinja på Baardar Akademiet i Oslo.

21-åringen fra Ålesund har i tillegg vært svært så aktiv i kulturlivet før hun forlot hjembyen, deriblant i Jugendteatret.

– Kornelia har jo vært med på å forme Borgny fra starten av. Og nå er vi stolte av å kunne gi unge kunstnere som vi har jobbet med før muligheten til å skape seg en kunstnerkarriere, sier Christiansen.

– Tenk!

I monologen sin spiller Kornelia fem roller i tillegg til Borgny. Mor og far, som representerer de voksne og har hvert sitt ulike syn på innvandring, en lærer, en rampete gutt og ei jålete jente.

En blå ryggsekk representerer Hamid.

Målgruppa er barn fra ni til 12.

– Men dette vil treffe yngre barn også. Mange barn er opptatt av dette temaet, og har spørsmål som de voksne vil skjønne.

– Og jeg vil tvinge voksne til å tenke over hva denne historien handler om, og til å svare på disse spørsmålene, sier manusforfatteren.

Nødskrik og humor

Og tro ikke at det bare er ei melankolsk og stillfaren forestilling det inviteres til i Dragen denne søndagen. Her blir det mye fart og energi, det går unna så knappene spretter ut av kostymene når Melsæter utfolder seg på scena.

Humoren er også viktig.

Med seg på vegen fram til ferdig forestilling har hun skuespiller og regissør Johanna Leira.

Hun er også ålesunder, var med på den første oppsetninga på Jugendteatret, og har skuespillerutdanning fra Frankrike, der hun fortsatt bor. Den siste forestillinga med Borgny var det hun som hadde regien for.

– Vegen har blitt til mens vi har gått, med mange øvingsøkter der vi har prøvd ut hva som funker og ikke. Å skulle både ha ansvaret for manus og selv skulle spille det man har skrevet er litt av en utfordring. Det har blitt noen nødskrik undervegs, ler Johanna, som er imponert over hva Kornelia har fått til.

– Heldigvis har jeg en mamma som er norsklærer og som har hjulpet meg med dramaturgien. Jeg har også fått god hjelp fra folk som har opplevd disse traumene på kroppen, sier Kornelia.