Det sier Kjetil Aarseth, daglig leder og medeier i billettselskapet Tikkio AS, som blir drevet fra Øygardshamna på Giske.

Det er Tikkio som formidlet de ordinære billettene, kjøpt på nett eller i app, til Skyhøytfestivalen som skulle arrangeres i Molde 25. og 26. august. Festivalen ble avlyst i siste liten.

Ifølge festivalleder Pål Henning Ilstad ble rundt 600 av 1.500 solgte billetter formidlet gjennom ordinært salg.

Om og hvordan billettkjøperne får igjen pengene sine er ennå ikke klart.

Ilstad skriver i en sms til Sunnmørsposten at de vil gjøre opp status etter 15. september, og at billettkjøpere kan komme med krav fram til da. Han skriver også at tidskravet for tilbakebetaling er tre år.

Ikke skyt formidleren

– Pengene ved kjøp går ikke inn til Tikkio i det hele tatt, men håndteres av PayEx som hver onsdag betaler ut til arrangør. Vi får våre fire prosent provisjon litt senere.

Han sier at Tikkio nå henter 50 prosent av omsetningen utenfor Møre og Romsdal, ved siden av å bli mye brukt lokalt.

Kundelista på Sunnmøre inkluderer Momentium og Terminalen, Jugendstilsenteret og Kube, Sunnmøre museum, Teaterfabrikken, Sparebanken Møre Arena og Rokken i Volda.

– Er Skyhøyt en ripe i lakken for Tikkio som billettselskap?

– Nei, det vil jeg ikke si. Denne saken er helt spesiell. At en hel festival avlyses så seint som dagen før, kan ingen som jobber med dette huske at har skjedd før. Dette er en kjip sak for hele bransjen.

Kvalitetssikring

– Det er synd hvis denne ene saken skaper usikkerhet hos både arrangører og publikum med tanke på framtidige arrangement. Samtidig vil det være rart hvis denne ene spesielle saken med Skyhøyt i Molde skal overskygge alle andre konserter og festivaler som har vært en suksess. Vi har 740 arrangørkontoer registrert hos oss, og formidler opplevelser for 120 millioner kroner i år, sier Aarseth.

– Hvilket ansvar har Tikkio for å kvalitetssikre arrangørene dere samarbeider med?

– Alle arrangører som registrerer seg hos oss kredittsjekkes automatisk. Ved ett tilfelle har Tikkio avsluttet et samarbeid fordi vi så at noe ikke stemte med arrangementet. Utover det har vi ingen mulighet til å gjøre dag-til-dag undersøkelser, eller se hvilke avtaler arrangør har med artistene. I Norge har vi generelt høy grad av tillit til de vi samarbeider med, og sånn må det være, sier Aarseth.

Festivalsjef Pål Henning Ilstad i Skyhøyt i Molde.