Alt dette skal søndag formes til en framtidsskulptur i fjøra på Alnes.

Starten på prosjektet som jobbes fram under Høstscena, var et tilfeldig møte på Alnes tidligere i år mellom Siljeholm og Opdahl. I ettertid, og under gårsdagens samtale mellom dem i Kunstmuseet Kube, har hvordan fortolkninger av landskap kan gjøre det lokale universelt og omvendt vært et sentralt tema.

– Det slo meg at han i årevis har malt landskapet her i sitt bilde, og samtidig handler de om noe universelt, sier hun som latt seg inspirere av til forme fem forskjellige skulpturer av stein fra Alnes i utstillingslokalet der Opdahls utstilling «Vintersolverv» vises.

Framtidsskulptur.

I går sendte hun en gruppe elever fra Ålesund kunstfagskole ut i bygatene for å spørre folk om hvilke forbedringer, og ønsker de har for framtidens Ålesund.

– Så skal vi tolke informasjonen vi får, og finne ut hvordan den skal framstilles visuelt. Ønskene skal formes til framtidsskulpturen på Giske, forklarer Helle Siljeholm.

Det skal også den store skulpturen hun får hjelp til å male på en fjellside like ved Skjonghellaren på Valderøy. Det skjer lørdag ettermiddag.

– Klatrere er engasjert for å male den hundre meter lange skulpturen, som en moderne runetegning. Avtrykk av tegningene skal danne fundamentet til framtidsskulpturen på Alnes, mens ønskene fra folk i Ålesund blir kroppen. Slik bindes de forskjellige kunstprosjektene sammen, sier kunstneren som har innhentet nødvendige tillatelser, og som håper at publikum blir med både til Valderøy og Alnes der kunsten skapes.

Ørnulf Opdahl som er inspirator til Siljeholms spesielle kunstprosjekt, sier han er spent på å se resultatet av samtalene de har hatt.

– Det er spennende at en ung kunstner med andre uttrykk kan finne inspirasjon i maleriene jeg lager, sier bildekunstneren.