– Alt gikk så fort, jeg rakk ikke å tenke på hvor skummelt det var å stå på scenen i ett av Tysklands fremste operahus og synge Wagner, sier frilanseren, som fikk minimalt med tid til å forberede seg til Deutsche Oper-debuten.

Sopranen er vokst opp i Ålesund og gikk ut fra Operahøgskolen i Oslo i 2012. Siden har det gått unna.

Wagnerdebuten som Senta i «Den flygende hollender» i Oslo i 2015 omtalte sjefen for Den Norske Opera som en usedvanlig debut, som nok ville føre til oppdrag på de store scenene ute i Europa.

Siden har Teige med stor suksess sunget Senta i Sveriges største operafestival, i Nasjonaloperaen i Estland, i Frankfurt, Regensburg og Lübeck. Og lørdag i Berlin.

– Jeg ble oppringt av agenten min lørdag morgen klokka 10, som fortalte meg at jeg skulle synge i Berlin samme kveld. Så jeg pakka, tok toget fra Mannheim der jeg jobber nå, til Frankfurt, og fly til Berlin. Der hadde de sjekket størrelsen min på sko og klær allerede, så alt hang klart. Men jeg fikk bare en time med regi, som viste meg litt ute på gulvet og ga meg en DVD som jeg så på innimellom, og mens de sminka meg.

– Dette var avslutningsforestillinga. Senta har jeg jo under huden. Men jeg var kjemperedd for å ødelegge for motspillerne mine. Ute på scenen måtte jeg bare samle meg om å gjøre de rette tingene, jeg tror jeg kom på hva jeg skulle gjøre i det jeg utførte dem.

Men Teige følte det gikk bra.

– Responsen var fantastisk. Operadirektøren var veldig begeistra og applausen da jeg kom ut på scenen var overveldende. Man tar ikke noe for gitt i et operahus som dette, sier Teige.

19. desember har hun premiere i hovedrollen som Leonore i Beethovens «Fidelio» i Mannheim, en rolle hun også hadde i Oslo-operaens oppsetning i april i år.

– 10. mars synger jeg Senta i Bergen og i mai blir det fire forestillinger som Leonore i operaen i Dresden. Så det skjer spennende ting.

– Jeg har også fått roller i Den Norske Opera og Operaen i Frankfurt som jeg ikke kan fortelle om ennå, sier Teige.