På tide å komme seg ut?

Dette er romjulsfilmene

Har du ennå ikke kommet deg på kino i jula, er det på ingen måte for sent.
Kultur

Første juledag var det premiere på «Den 12. mann», filmen om Jan Baalsrud, og de 11 andre soldatene som ikke klarte seg. Blant dem ålesunderne fenrik Per Blindheim fra Kompani Linge og Harald Ratvik i Shetlandsgjengen.

Krigsdramaet har fått varierende mottakelse: «Skal man våge seg på å spå, kommer «Den 12. mann» til å ergre de krigsinteresserte, mens underholdningsentusiastene kommer til å elske den», skriver Dagens Næringslivs anmelder.

Bergens Tidende og Dagbladet vurderer filmen til tre av seks mulige poeng. Dagsavisen, VG og Aftenposten gir fire, mens NRKs Filmpolitiet er fornøyd og gir fem.

Film for de minste

Årets mest julete film er nok animasjonsfilmen «Stjernen», om eselet og de andre dyrene som hjalp Maria og Josef, og etter hvert det lille barnet, og sørget for at juleevangeliet ble slik det ble.

«Ferdinand» hadde norsk premiere 1. juledag. Dette er en helaftens animasjonsfilm om tyren med det store hjertet, som heller vil lukte på blomster enn å slåss.

«Ekspedisjon Knerten» følger Lillebror og Knerten på flyttefot til Vestlandet, der hvit jul ikke er en selvfølge.

«Paddington 2» har gått på kino i noen uker allerede, og fortsetter juleferien ut. Den lille bjørnen leter fortsatt etter den perfekte julepresangen til en hundreåring.

For de litt større har «Jumanji: Welcome to the Jungle» førpremiere i romjula.

Dette er en eventyrfilm om et gammelt videospill som transporterer spillerne inn i handlingen, i jungelen.

«Star Wars. The Last Jedi» vises også en god stund framover.

Voksenmoro

«The Disaster Artist» er en komedie om den virkelige filmskaperen Tommy Wiseau, som i sin tid laget en film som har blitt kåret til den beste av de aller verste filmene som har blitt laget.

«The Party» er en svart, britisk komedie med store skuespillere i sving.

«Happy End» er en fransk film om en dysfunksjonell familie, med flyktningkrisen som bakteppe.

«Battle of the Sexes» tar for seg en legendarisk tenniskamp mellom mesteren og feministen Billie Jean King og den selverklærte mannssjåvinisten Bobby Riggs.