Spiller 18 roller i Lindgren-forestillinga «Rasmus på luffen»

Svetten driver av den 42 år gamle skuespilleren, når morgenforestillinga på Blindheim barneskole er ferdig. 45 minutter intens jobbing, der den svenske skuespilleren tar seg av 18 roller i formidlingen av Astrid Lindgrens klassiske historie. Gjennom lynraske forvandlinger og mye fysisk action forteller han om barnehjemsgutten Rasmus, på eventyr med landstrykeren Oskar.

Sanzén er halvveis i turneen der han spiller to forestillinger daglig på barneskoler i Ålesund, og skal snart på det fylkeskommunale Kulturtorget i Molde for å presentere ei ny forestilling, «Ringeren i Notre-Dame».

Morsommere enn dataspill

Skuespilleren har utdanning fra teaterhøgskolen i Gøteborg og teaterakademiet Lecoq i Paris, kjent for pantomime og fysisk teater. Denne morgenen spiller han for fjerdeklassingene på Blindheim.

– Kjempemorsomt! synes Nellie Skodje-Vaage (9) etter endt forestilling.

– Morsommere enn å spille dataspill ?

– Ja. Mye morsommere. Det er ikke så ofte vi ser sånt. Det morsomste var at han spilte alle rollene selv, og det er ganske kult at han klarte det.

– Skjønte du alt han sa selv om han snakket svensk?

– Kanskje ikke alt, men ganske mye.

Jonathan Vatne Korsnes (10) er helt enig.

– Jeg likte det veldig godt. Dette var morsomt, spesielt at han mimet så mye. Mange bra roller og situasjoner.

Verken han eller Nellie hadde lest boka eller kjente historien andre steder fra før de så forestillinga.

Humor og brådypt alvor

Skuespilleren selv leste ikke boka før han var 22 år.

– Vi svensker blir jo selvfølgelig også flasket opp med Astrid Lindgren, men det er nok andre skikkelser som mer kjent, som Emil og Pippi.

– Jeg ble kjent med Rasmus under en teaterskoleforestilling der brukte Lindgrens bøker, og der jeg spilte Rasmus. I 1997 bestemte jeg meg for å lage en forestilling av denne historien, om barnehjemsgutten som rømmer fra barnehjemmet for å finne seg en mor og en far, som han savner så inderlig.

– Den fortellinga har så mye: Humor, brådypt alvor, action og melodrama. Og jeg har jobbet hardt for å vekke følelsen der man ler, og så plutselig sitter med gråten i halsen. Det er lettere å få til i film enn teater, sier Sanzén, som jobber med begge deler, og blant annet er kjent fra «Hundreåringen som klatret ut av vinduet».

13 år tok det før han fikk realisert forestillinga. Nå har han spilt den 628 ganger siden premieren i 2010, over hele Norge.

I fjor flytta han fra Gøteborg til Oslo, der han blant annet skal jobbe for Scenekunstbruket.

– Neste prosjekt nå blir ei forestilling for 3.–7. klasse, basert på Victor Hugos klassiker Ringeren i Notre-Dame. Denne hadde premiere på Lillestrøm 2. september i fjor.

Nå skal vi selge den inn til inn til Møre og Romsdal.

– Utenforskapet som Ringeren tar opp er aktuelt som aldri før, her er det sterk kjærlighet og brå død. Blant annet henger vi folk på scenen. Dette blir ikke Disneyversjonen for å si det slik, selv om jeg er veldig glad i den også, sier Sanzén.

Nellie Skodje-Vaage (9) og Jonathan Vatne Korsnes (10) likte Sanzéns 18 roller. Foto: marius simensen
Fjerdeklassingene på Blindheim var usedvanlig lydhøre da Anders Sanzén spilte historien om barnehjemsgutten Rasmus som rømmer for å finne seg en mor og far. Foto: marius simensen