Dermed går festivalarrangøren tilbake til praksisen med at publikum kan få kjøpe pils fra en av de store ølprodusentene.

Tidligere år har Momentium hatt avtale med Ringnes og solgt pils i bokser på 0,5 liter av merket Tuborg.

I fjor startet Momentium eget bryggeri. Da ble Molo-pilsen «Instant Hero» innført på festivalene. Dette ølet ble produsert i samarbeid med Arendals bryggeri. Ølet er av en litt mer utfordrende smakstype og ble solgt i bokser på 0,33 liter. Prisen var først 80 kroner, like mye som en halvliter vanligvis kostet på konsert.

Alt dette førte til kritikk fra festivalfolket.

Valgte heller glutenfritt

Glutenfritt øl – til samme pris i halvlitersbokser – ble raskt et foretrukket alternativ blant det sunnmørske festivalfolket. Så lenge det lageret rakk.

Kritikken gjorde at prisen på Molo-ølet ble satt ned, men smaken og størrelsen kunne man gjøre lite med da.

– Det viser seg at mange foretrekker den lyse pilsen, og helst vil kjøpe en halv liter om gangen. Nå går vi tilbake til slik det var før, bare med et annet ølmerke, forklarer Giskeødegård.

– Vi ønsker å gi en best mulig publikumsopplevelse. Det å drikke øl på festival er for mange en del av opplevelsen.

Ifølge Giskeødegård er det også økonomisk fullt forståelig at alle større festivaler i Norge har avtale med en av de store ølprodusentene, som Ringnes eller Hansa.

Også på Terminalen, samt det nye utestedet Momentium skal åpne i de tidligere Bocca-lokalene, blir det lys Hansa-pils å få kjøpt.

– Avtalen gjelder mengdeøl på alle våre arrangementer. Og vi er veldig fornøyd med Hansa, sier Giskeødegård.

Fra boks til plastbeger

Dette delvis av sikkerhetshensyn, men også for å bedre opplevelsen av å drikke ølet, ifølge Giskeødegård.

Egen bar med Molo-øl

– Noe av bakgrunnen for den nye ølavtalen, er at vi ønsker å bygge Molo mer som det det er – et mikrobryggeri. På arrangementene våre fremover blir det egen bar hvor man kan få kjøpt Molo-øl av ulike sorter, sier Momentium-sjefen.

I kjelleren på den tidligere tollbua like ved Terminalen lages det øl i 20 forskjellige sorter, under ledelse av det Giskeødegård omtaler som «landets beste bryggmester».

Hittil har bryggeriet ikke hatt såkalt distribusjonslisens – noe som betyr at de ikke har kunnet selge ølet sitt utenfor huset.

– Vi har inne en søknad om slik lisens, som vi regner med at vi får innvilget snart. Dermed kan vi selge ølet vårt også på arrangementer utenfor husets vegger, sier Giskeødegård.