Jan Nikolaisen kommer oss i møte med hjelp til dette gilde motivet.

– Bildet fra Sankten har Jørgen Indreviks T-Ford modell 1915 midt i motivet, forteller Nikolaisen.

– Indrevik var i 1900 kusk hos vognmann Østensen. Da Østensen i 1909 kjøpte en bil av merket Darrack, ble Indrevik fører av denne.

– Det var mangel på alt under 1. verdenskrig, også bensin. I 1917 og -18 ble det derfor brukt gass. De brukte lysgass av samme type som i gatelys og komfyrer. Siden den ikke var komprimert i ballongen, rakk beholdningen på taket kun til 25-30 kilometers kjøring, peker Nikolaisen på.

– Så måtte man ned på gassverket i Ysteneset og fylle opp. Gikk man tom før, ble hest spent for bilen for å dra den til ny fylling. Førerne hadde også problem med lave grener, gatelys og så bortetter som ballongen kunne feste seg i!

De hadde det i sannhet ikke enkelt, chauffeurene i de dage.

Veteranvennlig innstilte Kjell Thorsen i Sula finner i 1925 igjen registreringsnumrene T-317 på Øyvind Østensen og T-342 på Jørgen Indrevik. Henholdsvis Overland og Dodge.

Det kan ellers være at det vi trodde var en røkesak i sjåførkjeften bare er et rusk på negativet. Tanken streifer oss...

For noen tiår siden: Les mer historisk stoff i Sunnmørsposten.