200 kvadratmeter av forpartiet er omfattet av et kunstverk som neppe noe offshorefartøy har hatt tidligere.

Det er gatekunstneren Mariusz Waras, eller M-City som han kaller seg, som har fått oppdraget med å gjøre den litt kjedelige røde og hvite båten til det Sotra-baserte rederiet Atlantic Offshore mer spennende.

Følg smp.no på Facebook

Mye arbeid

I tre, fire dager (og netter) har han arbeidet på prosjektet.

Som en Leonardo da Vinci beveger Waras seg i høyden, men i motsetning til den store kunstneren fra blant annet det Sixtinske Kapell, bruker han en motordrevet lift.

Opp og ned langs baugen beveger han seg og skisserer med sprayboks hvor streker og farger skal være. Deretter kommer fire assistenter og fyller ut med hvit og svart maling der mesteren har satt sine streker.

Les flere næringslivsnyheter på smp.no

Skrog fra Po­len

«Ocean Art» er et platt­form sup­ply­skip og ut­rus­tet ved Myk­le­bust verft. Skro­get er satt sam­men i kunst­ne­rens hjem­land Po­len. PSV-eren gikk fra verf­tet tid­lig i au­gust. Det skal inn i en lang­tids­kon­trakt for Stat­oil.

Denne typen gatekunst er blitt populært i Stavanger. Mange huseiere har stilt husvegger til disposisjon for kunstnere av denne typen, og en rekke seriøse selskaper er med å sponse kunsten.

I september blir nuart-festivalen arrangert, og da får nok flere hus fiffet opp fasaden.

Les flere kulturnyheter på smp.no

Festival

Street Art er også blitt en trend i flere europeiske byer. Kunstnerne er nøye på å framheve at dette ikke er graffiti.

M-City er ingen novise i faget. For fire år siden laget han et 410 kvadratmeter stort kunstverk i Stavanger, og i fjor malte han kontrolltårnet på Stavanger lufthavn Sola med sin kunst.

Og hvor mye kunsten har fordyret «Ocean Art» er fortsatt en hemmelighet. Men skipet blir lagt merke til jungelen av lignende skip. Garantert.