Dette er omkvedet blant mange utelivsaktører Sunnmørsposten har snakket med.

  • Si din mening under artikkelen

Alle som en hilser en kulturscene velkommen, men reagerer på at de samtidig har fått en stor konkurrent. Her er det ikke bare konserter, men også fredagspils, pub og quizkvelder.

  • Les en mer utfyllende versjon av denne saken i Sunnmørspostens papiravis, eller i e-avisa her.

– Vet Holmstiftelsen hva de har støttet, spør Kjetil Jeppesen, driver av baren Piano. Han legger til:

– Dette er snakkis nummer én i bransjen akkurat nå. Andre har brukt årevis på å bygge seg opp basert på egne penger og høye lån. Så seiler det inn en konkurrent som har fått betydelig støtte til å starte opp.

Gjør som flere enn 22.000 andre - lik smp.no på Facebook

Såret

Astrid Overaa i Teaterfabrikken forteller at folk har sagt til henne at med konkurranse fra Terminalen kan hun bare legge ned.

– Det har såret meg at vi ikke blir regnet som en kulturscene. Nå har vi fått en konkurrent alle heier fram og som i tillegg er støttet med beløper vi bare kan drømme om. Ja, jeg innrømmer at det føles urettferdig, sier hun, og legger til:

– Jeg har også fått støtte fra Holmstiftelsen, men har aldri søkt om beløp i den størrelsesorden Terminalen har fått. I Teaterfabrikken har vi drevet kulturscene fra hånd til munn i 19 år, sier Overaa.

Lurt

Helge Johansen, som driver Mølla, frykter hva tilskuddet med Terminalen kan føre til.

– Ja, jeg er bekymret. Konkurransevilkårene er ikke like. De har fått kulturmidler, store beløp, til å starte opp. Jeg skjønner ikke hvorfor Holmstiftelsen har blandet seg borti dette i det hele tatt.

Hva skjer? Sjekk kulturkalenderen på smp.no

Terminalen har blitt noe annet enn Johansen hadde sett for seg:

– Vi har blitt lurt. Jeg trodde det skulle bli en konsertscene, men det vi har fått er Ålesunds største pub og nattklubb.

Oppgitt

Ante Giskeødegård, gründer i Momentium, sukker tungt da han hører hvorfor Sunnmørsposten ringer. Det er Momentium som hadde initiativet til, og driver, Terminalen Byscene.

– Jeg blir litt oppgitt. Jo flere aktører, jo bedre, det har vært vårt motto helt siden vi startet med festival- og kulturaktiviteter på Sunnmøre for over ti år siden. Man må tåle at det kommer nye aktører inn, det er viktig for byutviklingen, sier Giskeødegård.

Åtte mill.

Han har ingen forståelse for at andre aktører i utelivsbransjen kan oppleve at Terminalen støvsuger det kommersielle markedet – med en god dose støtte i ryggen.

– Vår erfaring tilsier kun én ting og det er at et rikt kulturliv genererer mer aktivitet. Om vi var interessert i å starte et rent utested, hadde vi aldri investert så mye i å heve taket, lyd­isolere og så videre. Terminalen har kostet nærmere åtte millioner kroner å ferdigstille. Av dette har vi fått knappe to millioner i støtte fra Sparebanken Møre og Stiftelsen Kjell Holm. Vi har først og fremst brukt av egne penger, samt lån, selvsagt.

Ikke en krone

Giskeødegård mener tvert imot at Terminalen hadde kvalifisert til å få mer støtte enn de har fått.

– Vi har ikke fått en eneste krone i offentlig støtte, men oppfyller alle krav til å kunne få det som konsertscene.

Les flere kulturnyheter på smp.no

Han mener det er helt naturlig at de også driver pub og andre aktiviteter enn kun konserter.

– Alle konsertsteder av en viss størrelse har en åpen pubdel. Vi håper og tror at Terminalen byscene vil bli en berikelse for publikum i Ålesund, med masse konserter, kule klubbkonsept, debatter, teater, stand-up, quiz, utleie til firmaevents og konferanser på dag- eller kveldstid, sier Giskeødegård.

En fornøyelse

– Det har vært vår største fornøyelse å støtte dette prosjektet, sier styreleder i Stiftelsen Kjell Holm, Marianne Roald Ytterdal, og legger til:

– Vi støtter ikke drift, det står helt tydelig i søknadsskjemaet. Vi har, etter søknad, støttet etableringen av en etterlengtet scene for både lokale og utenbys musikk-krefter, sier Ytterland.

Hun vil, av prinsipielle årsaker, ikke kommentere størrelsen på støtten, men ifølge Ante Giskeødegård i Momentium er det snakk om 1,1 millioner kroner.

Hvor mye stiftelsen deler ut årlig varierer, men ved siste tildeling (18. mars) delte styret ut 2.374.000 kroner. Ifølge formålsparagrafen skal støtten gå til «kulturelle og samfunnsgagnlige tiltak»

Lavterskel

Linda Grimstad, informasjon- og samfunnskontakt i Sparebanken Møre legger i likhet med Ytterdal vekt på at støtten som er gitt ikke har gått til drift av Terminalen.

– Vår støtte, på 800.000 kroner, har utelukkende gått til utstyr på scenen, hovedsakelig lydutstyr. Dette kommer artistene til gode, og har ingenting med den kommersielle delen av driften å gjøre, sier hun.

Ante Giskeødegård mener det er naturlig å tenke seg at Terminalen Byscene skal være en arena for en rekke, ulike, aktiviteter.
Kjetil Jeppesen ved Piano Foto: Nils Harald Ånstad
Teaterfabrikkens Astrid Overaa. Foto: Staale Wattø
Marianne Roald Ytterdal Foto: Staale Wattø