– Parken kulturhus er beregnet på et sittende publikum, og har sine begrensninger. Men vi skulle gjerne hatt en skarpere profil, sier Hans Pareliussen, daglig leder for Parken kulturhus i Ålesund.

Tidligere i sommer tok han til orde for en ny driftsmodell for Parken og Arbeideren. Her vil han vekk fra dagens «først til mølla»-modell der det er opptil leietakere utenfra å leie seg inn, til en modell der det er lettere å styre profilen og drive publikumsutvikling.

Les også: Går ifrå rockeprofilen

Enklere å booke

Distriktets nyeste storstue, Fosnavåg konserthus, er allerede berømt for god akustikk, og et ypperlig konsertflygel.

– Vi holder til på et lite sted, og er nødt til å tenke tilbud for alle. Å ha en klassisk profil vil være lettere for hus som Kilden i Kristiansand og Stormen konserthus i Bodø.

Les også: Holm-stiftelsen kjøper lokale og lar kunstforeninga flytte innLes også: Videre bruk av foajéen tas opp

– Dessuten utmerker akustikkløsningen vår seg med at den passer for alle sjangre, fra klassisk orkestermusikk og kor til jazz og kammermusikk.

– Vil det ikke være en større sjanse for at to «tette» kulturhus som Sjøborg i Ulsteinvik og Fosnavåg konserthus utkonkurrerer hverandre, når begge vil ha «alt»?

– En skarpere profil ville nok gjort det enklere for oss å booke. Men det var det med å ta sjansen på å snevre inn, da, sier Holum.

Innlegg: Her skal Ålesunds litteraturhus være

Ingen rockescene

Endelig får Ålesund sin egen rockescene, har omkvedet for Terminalen vært.

Men ifølge daglig leder Terje Erstad har det aldri vært meningen med noen egen rockeprofil på Terminalen.

Les mer: Foajédrift også i framtida

– Vi har i aller høyeste grad lagt oss på «Noe for alle»-profilen. Noen egen rockeprofil har aldri vært tema for oss, sier Terje Erstad, daglig leder på Terminalen i Ålesund.

– Høstens program viser at vi satser bredt, med alt fra valg-sendinger til konserter for både ungdom og voksne. Ålesund er en altfor liten by til å kjøre bare én sjanger, mener Erstad.