– Dette er en håndbok som beskriver hva en skal se etter for å finne spor av gamle dager i nærmiljøet, sier forfatteren og blar i boka som er full av bilder og informasjon om hvor det finnes spor fra gamle dager.

I boka «Finn spor fra fortida», som i disse dager er i salg i bokhandler over hele landet, forklarer John Roald Pettersen hvordan spora kan tolkes, og hvordan de kan settes inn i en kulturhistorisk sammenheng. Det finnes spor fra fortida over alt.

– Barn som går på sporjakt sammen med foreldre eller besteforeldre kan finne mye spennende. Ute i en bygate, i naturen eller hjemme i sitt eget hus kan det finnes mange spor fra gamle dager. Et gammelt fotoalbum kan fortelle masse, en klokke, en rosemalt kiste eller noe annet som har gått i arv har mye historie i seg som kan fortelles, mener John Roald Pettersen.

I boka går han konkret til verks når han gir tips om hvordan finne spor fra fortida:

Kirkebøker og søk på internett er en metode for datakyndige sporhunder, museumsbesøk for å finne ut hva gjenstandene ble brukt til en annen. Gamle leiker, krigsminnesmerker, gjengrodde stier og veier som ble brukt før bilene kom, og hvorfor heter det Sjøbrauta i Ørsta og Repslagergata i Ålesund er andre kilder til informasjon.

– Og gamle hus, de forteller mye om hvordan byggeskikken har forandret seg og hvordan folk levde, sier Pettersen som har med et kapittel om forskjellige byggestiler fra røykstovene til bygninger i sveitserstil, dragestil og jugendstil som Ålesund har mye av.

Populært

– Tror du Justin Bieber-generasjonen som vokser opp i dag er interessert i fortida?

– Ja, jeg tror de er interessert i begge deler. Etter at jeg de siste åra har reist rundt på skolebesøk og snakket med elever om å finne historiske spor i nærmiljøet, er mitt inntrykk er at barn er veldig interessert i å høre om gamle dager. Familiedagen ved Sunnmøre museum, som trekker mye folk hvert år, er også et bevis på at barn er interessert i fortida. Men de trenger hjelp fra voksne for å forstå spora de finner, og til å se dem i sammenheng med utviklinga i samfunnet, sier John Roald Pettersen, som mener at om barn skal forstå verden de lever i, er det viktig at de har kunnskap om fortida.

Slik skapes forståelse om samfunnet og hvorfor ting er som de er.

Les fleirekulturnyheter på smp.no