Jan Magne Førde har fulgt med på debatten i kjølvannet av Lena Nymarks innlegg i Dagsavisen. «Jeg trenger lønn, ikke et springbrett», skrev 33-åringen fra Langevåg, som gikk ut og oppfordret musikere om ikke å jobbe gratis.

Han ser stadig flere som Lena Nymark, dyktige, velutdannede musikere som lager god musikk, men som strever med å betale regningene sine.

– Og jeg ser de unge og uetablerte på jazzlinja i Trondheim, som skal ut i markedet. Det er kjempetøft, det er dyrt å reise på turné og mange er kanskje redde for si ifra om anstendig betaling av frykt for å ikke få jobb, sier Førde, som synes Lena Nymark er utrolig tøff som tar bladet fra munnen i en viktig sak.

– Jeg satt og kikket i arkivet og fant noen kvitteringer fra oppdrag i 1985 da vi var i startgropen. Lønna var omtrent det samme som de unge studenter og nyutdanna får i dag, sier Førde, som har holdt rundt 120 konserter årlig bare med The Brazz Brothers siden jazzgruppa ble startet i 1981.

Skummelt

Det er tilbud og etterspørsel som gjelder. Men når musikernes lønn blir presset nedover og stadig flere spiller gratis er en skummel utvikling, mener Førde.

– Samtidig som platesalget synker og stadig flere blir avhengige av konsertjobbene blir arrangørnettet mer og mer profesjonalisert. Sitter du som arrangør med 30 forespørsler er det kanskje ikke så rart om den rimeligste får jobben.

– Men for å skape god musikk, utvikle et uttrykk, må man både bruke tid på den, og gjerne ha bra utstyr. Det koster. Hvis ikke folk har råd til å fordype seg vil vi få en utarming av musikken, frykter Førde.

Han har selv stilt opp og jobbet gratis.

– Men da til veldedige formål. Og ikke uten å få utgifter som reise, lys og lyd dekket, sier Førde.

Stillstand

Musikeren, produsenten og komikeren Ørjan Liavåg har også stilt gratis på spillejobber.

– Men ofte i forbindelse med promo og plateslipp, som for eksempel Scena i Sunnmørsposten, eller til veldedige formål.

– Som komiker er det sjeldnere jeg blir spurt om å stille gratis, og lønna her ligger ofte høyere, forteller sier Liavåg.

Han ser at betalinga for musikere blir stadig dårligere.

– Den har stått stille siden midten av 80-tallet. Den gangen fikk vi 1500–2000 for en spillejobb. Det kan man dessverre si at vi har fortsatt.

Konkurransen øker

Bare på NRKs Urørt ligger det mellom 40.000 og 50.000 norske band og artister.

– Flere og flere konkurrerer om jobbene, og det at man har en master i låtskriving eller arrangering betyr ikke at man skal være sikret jobb. Men for å lage og spille god musikk trenger man tid og penger. Og hvis det bare skal være utøvere av sjangre som genererer mye penger som kan overleve risikerer vi en forflatning av musikken.

– På sikt vil vi få flere og flere som bare har råd til å ha musikken som hobby. Da kan det fort bli mer kvantitet enn kvalitet, mener Liavåg.

Minstelønn

Han synes spleisefesten på Giske er et hederlig unntak blant arrangørene.

– Det ville være synd hvis et slikt flott initiativ ikke skal fortsette.

– Men løsningen generelt må være en minimumshyre, som Musikerne Fellesorganisasjon (MFO) kunne håndheve, mener Liavåg.

Les mer om denne saka i Sunnmørsposten, torsdag.

Jazzmusiker, arrangør, komponist og pedagog Jan Magne Førde. ARKIVFOTO: ROGER ENGVIK