– Noen spurte om rundflyging på Vatnevatnet og Rotevatnet i 1947, der det senere ble konkludert med at det var Dagbart Hareide.Om årstallet var 1947, var det i så fall selskapet Lufttransport AS i Ålesund som drev denne virksomheten, skriver Iversen.

– Det er mulig Hareide fløy, men han overtok et av Lufttransports fly først på slutten av -48. Lufttransport var eid av brødrene Halseth og hadde på det meste fem fly. De drev fra 1946 til 1949, da selskapet ble insolvent, peker Gunnar Iversen på.

– I løpet av disse åra fløy de over 50.000 passasjerer, fraktet post og utførte en hel del ambulanseoppdrag.

I Ålesund var flyene stasjonert på Sørneset med flottører, men vinterstid var noen satt over til skiunderstell.

Det aktuelle flyet var av typen Fairchild Argus som de hadde tre stykker av.

I tillegg hadde de en periode også en Faircild Cornell og en tomotors amfibie av typen Grumman Widgeon.

Sistnevnte ble overtatt av Aksel Holm. Det havarerte ved Vingerom i 1951 der Aksel og to passasjerer omkom.