Innlegget til Kyrre er oppmuntrende lesning. Her lukter det visjoner og nytenking. Kyrre foreslår tre radikale (men realistiske) tiltak: 1. Ålesund kommune og Nettbuss overtar ansvaret for busstilbudet i byregionen. 2. Prisene senkes og rutetilbudet økes i takt med at flere tar buss. 3. Det settes inn førerløse ringbusser rundt knutepunkt slik at passasjerer mates fra nabolag og småveier til knutepunkt langs hovedtrrase.

Dette er faktisk mulig å få til. Region Ålesund som består av sju kommuner (Giske, Sula, Skodje, Haram, Ørskog, Sandøy og Ålesund) har gjennom flere år arbeidet for å komme med på den statlige ordninga for «bymiljøavtaler» der det er mulig å få tilskudd til drift av kollektivtilbud. Med en slik avtale i bånn – og statlig aksept for at Ålesundsregionen er stor nok til å ta ansvar for eget kollektivtilbud kunne vi vært i gang. Nå skal det sies at det fylkeskommunale kollektivselskapet FRAM gjør en god jobb – og dialogen mellom FRAM og kommunen er god. Jeg mener likevel Ålesundsregionen er stor nok til å drifte sitt eget kollektivtilbud.

Det neste Kyrre foreslår er hyppigere avganger og lavere priser. Helt siden jeg begynte som politiker for femten år siden har jeg ment at vi trenger et bybusstilbud i Ålesund, der folk går inn i bussen både fremme og bak – og der passasjerer verifiserer billetten selv uten å gå innom sjåfør for kontroll. (Sjåføren begrenser seg da til å selge billett til de få som ikke har). Slik gjøres det i alle byer i hele Europa, og slik bør det gjøres i Ålesund. I dag har vi et bygdebusstilbud der sjåfør også er bilettkontrollør. Det tar for mye tid – og er tungvint for passasjerene. La oss få et bybusstilbud der hele Ålesundsregionen fungerer som en sone.