Skal man diskutere parkering i Ålesund sentrum så må man ha flere tanker i hodet samtidig, og man bør også ha klart for seg hvordan parkeringsbildet vil se ut i Ålesund sentrum, dersom man går litt lenger fram i tid.

Med en utbygging på Sørsida, så forsvinner der 150 Parkeringsplasser nedenfor Torghallen, og der forsvinner ca. 70 parkeringsplasser mellom Terminalen og Brosundet. I tillegg kan det tenkes at alle parkeringsplassene i østenden av dagens bussterminal forsvinner. Så uten å eliminere parkering i Kipervikgata og Keiser Wilhelmsgate, så kan man vel uansett innkassere 1,8 MNOK fra Miljødirektoratet ?

Vi må alle erkjenne at det er næringslivet og spesielt handelsstanden, som gjør byen beboelig og levelig. Det er næringsaktørene som tilbyr kafeer, kiosker, blomsterforretninger, fiskeforretninger, kjøttbutikker, klesbutikker, banktjenester og spisesteder. Alle disse trenger tilkomst og nødvendige korttidsplasser slik at folk kan gjøre sine innkjøp og ærender ellers. Hvordan skal bevegelseshemmede, eldre og alle vi andre kunne benytte oss av tilbudet i vårt flotte sentrum, uten at vi kan stoppe for av og påstigning, og av/pålessing. Det er ikke syklende som utgjør potensialet for dette mangfoldet av forretninger.