Med mer enn 100 skip i opplag, milliarder av kroner i gjeld som de ikke klarer betjene og en kasse som er i ferd med å gå tom for penger, samla i går kveld offshore supplyredere fra hele vestlandskysten seg til seminar og årsmøte i de ærverdige lokalene til Rederiforbundet. Det er langt fra den første krisen som har herjet innenfor disse veggene. Her har store formuer gått tapt før. Enkelte hadde kanskje et lite håp om at finansministeren hadde med seg en aldri så liten redningsvest i til næringen. Det hadde hun ikke.

– Dette er en varig endring. Vi skal over på noen nytt, fastslo Jensen.

Nytt på nytt

Hva «det nye»er for noe er det knapt noen som vet. Det er i hvert fall høyst usikkert om «det nye» trenger hundrevis av plattform supply skip, råsterke ankerhåndterere eller mengder av avanserte konstruksjonsskip. Etter alle solemerker er svaret nei.

Spørsmålet er om spådommen til finansministeren er riktig.Rystad Energi, som kanskje er det konsulentselskapet som kan mest om hvordan oljeprisen svinger, spår at den er tilbake på 100 dollar fatet i 2020, for så at den stuper ned igjen i 2023. At verden fra 2018 til 2020 vil produsere langt mindre fra nye felter enn hva den globale etterspørselen tilsier. Slår dette til blir det bruk for mange båter. Hvem som får rett gjenstår å se. Fasiten er det ingen som sitter på.

Akutt krise

Det en derimot vet er at det kun står om uker eller måneder før flere store rederi kan gå over ende. At obligasjonseiere ser sitt snitt til å bruke gjeldsskvisen rederiene sitter i til å overta den mest attraktive delen av flåten for en billig penge. Skip de kan flagge ut for så bemanne med billig utenlandsk arbeidskraft og sende dem tilbake til Nordsjøen. Det er truslene flere av rederiene nå står overfor. Da er det en mager trøst at Siv Jensen kunne berolige forsamlingen med at rederibeskatningen står ved lag, at nettolønnsordningen skal lovfestes og at formuesskatten skal fjernes.

Krisen i offshore supply vil nok kunne fungere som en brekkstang for å få politisk flertall for kutt i formuesskatten. Problemet for en del av dagens redere er at det kanskje ikke er så mye formue igjen når dette blir vedtatt.