Hans leserinnlegg tirsdagens Sunnmørsposten kan ikke tolkes på andre måter. Siem ser hva Aker og Kjell Inge Røkke er i gang med. Nå går han ut og tilbyr «snillere»penger enn Akers brutale oppkjøp av obligasjonsgjeld.

«Vår modell er at drifta forblir der den er i dag, mens finans- og markedsføring samles i et felles selskap», skriver Siem, som i leserinnlegget kommer med en temmelig detaljert beskrivelse av hvordan han ser for seg framtida for denne næringen.

Kjenner Sunnmøre

Den London-bosatte investoren kjenner meget godt den maritime klyngen på Sunnmøre.

Han har bygget en mengde båter ved Kleven verft, og starta på mange måter sitt inntog i offshore supplybransjen gjennom oppkjøpet av Rovde Shipping. Det siste er neppe glemt av innsiderne i dagens rederi.

Nytt rederi

Nå vil han danne et nytt rederi der dagens aksjonærer i rederiene skal få eierandeler basert på verdiene på skipene de legger inn i det nye selskapet. Slik mener Siem det er mulig å kutte kostnader, samtidig som en opprettholder driftsorganisasjoner på de stedene rederiene holder til i dag.

Sjøslag

Dermed er et sjøslag i gang mellom Røkke og Siem for å sikre seg kontrollen med offshore supplyrederiene på Sunnmøre.

Rem, Havila, Olympic og Farstad har til felles at de ikke makter betjene gjeldsforpliktelsene og de har ikke på plass en vedtatt plan for framtidig drift.

Samla sitter de med en flåte på rundt 130 skip. En stor del av dem er topp moderne fartøy innenfor de ulike segmentene i bransjen. Fartøy det har kostet milliarder av kroner å bygge og som akkurat nå er eid av rederi på billigsalg.

Kristian Siem: Arbeidsplasser på Sunnmøre og fremtiden i offshore

Dyrket konkurranse

Dette ser selvfølgelig både Siem og Røkke. Dette er rederi som aldri har evnet å samarbeide nært.

De har i stedet dyrket konkurransen seg imellom. Det kan de få svi for nå. Som daværende statsminister Jan P. Syse sa da hans koalisjonsregjeringen på slutten av 80-tallet var i ferd med å gå i oppløsning.

– Det er bedre å henge sammen, enn å bli hengt hver for seg.

Rederiene på Sunnmøre har aldri klart å henge sammen. Nå kan de i stedet bli hengt hver for seg.