Det er grunn til å lytte når skarpskodde hjerner snakker – i alle fall om det de kan aller best.

Stavanger er ute

Aarebrot er professor i sammenlignende politikk. Når han tar utgangspunkt i regionreformen så ligger det midt i leia – for ikke å si skipsleia – for statsviteren.

Haramskonferansen risset han et mentalt kart med punkter over klyngene langs kysten: Ålesund, Søre Sunnmøre, Måløy, Førde, Nord-Hordaland, Bergen, osv. og helt ned til Haugesund.

– Ikke Stavanger, for de har meldt seg ut av velstandsprosjektet allerede. Definitivt! konkluderte han.

Hvilket perspektiv skal vi ta?

I regiondebatten kan det være interessant å se hvem vi har mest til felles med. Kan et større vestlandsfylke bli et vinn-vinn for alle parter, eller fører det oss ut i ulykka?

Er tiden inne til å ta oppgaver fra fylkeskommunene eller fra kommunene og legge dem til et regionting? Eller skal vi hente oppgaver fra staten motsatt veg? Hva er viktig når vi skal velge hvordan vi skal organisere oss administrativt og politisk for framtiden?

– For at ting skal bli politisk interessant for næringslivet må det overføres oppgaver fra staten til regionene, mener Aarebrot. – Men det er ikke sikkert de det blir lik fordeling. En kan for eksempel si at denne regionen er for liten til å få oppgaver.

Liten i Norge

Aarebrots spådom er at Nordmøre går til Trøndelag, og da blir vi sittende igjen med Romsdal og Sunnmøre og kanskje fem-seks stortingsrepresentanter. Mens Vestlandet lenger sør vil ha 23 representanter på Stortinget og sannsynligvis bli det største fylket i Norge når det gjelder representasjon i nasjonalforsamlingen.

– Hvor tror dere framtidige regjeringsparti kommer til å hente statsråder fra? spør statsviteren. – Er visjonen til Ålesund å bli det nye Norges Arendal eller Aust-Agder?

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!

Sammenslått med tvang

Aarebrot minnet om kommunesammenslåingen i 1964 da 746 kommuner ble til 429. Det skjedde med tvang.

– I 1975 var det direktevalg til Fylkesting. Hvis en da hadde laget en vestlandsregion som hadde fått ansvar for riksvegplanleggingen, så garanterer jeg at kyststamvegen hadde stått der i dag.

Manhattan vs. California

Aarebrot fremhevet vestlandspolitikeres evne til å bygge veger og få det gjort. Det var bare synd at alle ble bygget med tanke på å komme raskest fram til Oslo, ikke langs kysten som jo var ferdselsåre nummer én fra gammelt av.

De har altså fulgt klyngeprinsippene som har fungert i vår egen region, med unntak av motorvegene da.

Hos oss har man kjempet for Stad skipstunnel i flere tiår. Det er ikke vanskelig å se at den vil kunne binde Vestlandet sammen på en helt ny måte med hurtigbåtsamband mellom Bergen og Ålesund.

Vi kan være enige i at det er vanskelig å ha en visjon om framtidens Vestland så lenge statsråden ikke har fortalt hvilke oppgaver regionen skal ha.

Godt utbygd vegnett langs kysten vil uansett hjelpe på.