Tirsdag var statsminister Erna Solberg i Bodø og Bergen, samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i Tromsø og onsdag stilte Harald Tom Nesvik opp med følge på Lerstad i Ålesund. Torsdag samles Høyre, Frp, Venstre og KrF i Vandrehallen i Stortinget og presenterer avtalen om hvor mye penger de skal bruke på samferdsel de neste 12 årene.

Det eneste som ikke er presentert er selve planen. Den kommer etter sigende dagen før folk sette seg i bilen for å kjøre på påskefjellet og stortingsrepresentantene har dratt på enda en ferie.

Gladsakene

Det er ikke tvil om at det regjeringen og støttepartiene nå driver med er smart sett med øynene til kobbelet av informasjonsarbeidere som henger bak statsrådene. De ser hvilke medieoppslag og Facebook-debatter de får i gang med å reise landet rundt å selge enkeltdeler av transportplanen. De parkerer effektivt både opposisjonen og media, enkelt og greit fordi vi ikke har noen dokument å forholde oss til.

Det blir umulig å se sammenhengen. Alle spørsmål om de ikke like hyggelige delene av planen kan avfeies med at dette er noe vi kommer tilbake til. Dette gjør de i forvisning om at oppslag om milliarder til nye veger blir husket mye lengre enn en saken om økte bompenger som kommer på nyheten fredag kveld mens du pakker bilen til påskeutfarten.

Dette er ikke tilfeldigheter. Det er en nøye gjennomtenkt plan. Her skal de fire partiene vise seg fram smilende med tommelen opp i vegkryss landet rundt. Dette er starten på den lange valgkampen.

Nesvik, Orten, Farstad og Andersen Eide stod på Lerstad. Bare noen kilometer unna E39, var de tilsynelatende fullstendig uvitende om hva som skjer eller ikke skjer med denne viktige strekningen i transportplanen. De kunne fortelle omtrent ned til siste krone hva som skulle brukes på E136, mens gigantprosjektene Møreaksen og Hafast var helt ukjent stoff.

Store interesse for vegpengene til fylket. Foto: Staale Wattø

De fleste skjønner dette er tøv. Det er slik en transportplan selges, men det er ikke slik den lages. Selvfølgelig vet de hva som kommer, eller rettere sagt, de vet hva som ikke kommer på E39. Det er derfor de kun snakker om E136.

Tommelen opp

Hvor mange nye vegbommer Frp må svelge, hvilke deler av landet er vinnerne og hvem er taperne og hvor stor andel skal brukes til veg kontra bane, er spørsmål vi ikke får svar på.

Åpenbart fordi en del av svarene ikke passer inn i det bildet som som nå skal presenteres.

Det er lett å juble for at Møre og Romsdal med sine 260 000 innbyggere får 5,5 milliard, men jubelen stilner kanskje litt når Hordaland med sine 450 000 innbyggere får 14 milliarder til veg og jernbane mellom Arna og Voss og på toppen av dette får klarsignal til Hordfast som nå har en prislapp på 40 milliarder.

Da blir ikke tunnel Lerstad-Breivika og 12 kilometer ny veg opp Romsdalen like imponerende.

Det er en viss fare for at dette skuespillet kan komme til å vedvare. Vi ser at Aps Else-May Botten er ute og kritiserer denne måten å legge fram NTP på. Men kritikken er ikke voldsom. Det irriterer ganske sikkert Ap kraftig at regjeringen gjør det på denne måten.

På den andre siden vet de at de selv en gang får regjeringsmakt, og ser at dette kan være smart, når det er deres tur å stå med tommelen opp i et vegkryss.