Det var litt 2005 over møtet på Skodje. Debatten dreide seg om hvor milliardvegen skulle gå. Få lurte på om en den noen gang blir bygget.

2005 var året for optimisme. Kakestykkene ble større og større. Kjell Magne Bondevik var ute av statsminister- kontoret, noen var glade for det også, og Jens Stoltenberg samla sine rødgrønne tropper til det som skulle bli et lang- varig regjeringsprosjekt. Den økonomiske nedturen fra år-tusenskiftet var i ferd med å gli over. Renta var på veg ned, oljeprisen og lønningene på veg opp, og snart skulle vi bli overstrømmet av billige varer fra Kina.

Ikke bare tog, men en gigantiske satsing på oppgradering og fornyelse av vegnettet.

Nye toner

Plutselig var E39, omtalt som kyststamvegen, noe mer enn en sak for spesielt interesserte på Venstre sine landsmøter.

Den begynte å dukke opp i vegplanene.

Den såkalte NTP-en. Et dokument som i mange år var en ønskeliste over prosjekt politikerne ville bygge, men som de sjelden fant penger til.

Men nå var festen i gang og det var tilsynelatende kake til alle. Møre og Romsdal ville ha sin del i form av en ferjefri hovedvegforbindelse rett gjennom fylket. Men det var en hake med det hele. De politiske tyngdelovene gjorde at byggingen av E39 starta fra sør. Ikke fra Stavanger, men helt fra Kristiansand.

Hundre milliarder

Fram til 2023 skal det brukes penger i hundre-milliarderklassen på E39 fra Kristiansand til Bergen. Det fordeler seg på prosjekt som snart er ferdig, har starta opp og prosjekt som vil starte i løpet av de nærmeste årene. Jæren 6,7 milliarder, Rogfast 12,2 milliarder, Ryfast 5,4 milliarder for å nevne tre. Boknafjorden og Bjønna- fjorden er snart forsert, og innen 2023 er mye på plass.

Samme tidspunkt som Møreaksen skal få sin første beskjedne startbevilgning. Hvor stor er kaka da?

Aleine i midten

Og nord for Møre og Romsdal har vi det nye store trønder-fylket. De er ikke interessert i E39 i det hele tatt, men de skal ha mye penger til E6 gjennom Trøndelag.

Da kan det bli dyrt å være liten i midten.

Det bør tas som et varsel om hva som kan være i vente den dagen Møre og Romsdal står temmelig aleine og ber om 30 milliarder til ny veg mellom Ålesund og Molde.

I 2025 feirer deLillos 40-årsjubileum. Det går fortsatt an å synge at festen ikke er over, det er mer kake igjen.

Men det er også mulig å se for seg at vegfesten er slutt og at batteriferjene over Moldefjorden er framtida. Å motbevise det blir det opp til Mørepolitikerne å gjøre.

Lykkes de ikke er festen over.

Det er ikke mer kake igjen.