Irritasjonen min begynte å bygge seg opp etter at Facebook-feeden på vårparten i år var stappfull av folk som ble filmet mens de hoppet i havet. Konseptet var å utfordre venner, som selv måtte hoppe i havet innen 24 timer. Om de ikke gjorde det, måtte de bøte med alt fra en flaske vin, til en middag på restaurant eller plenklipping.

Selv syntes jeg trenden lignet mer og mer på en konkurranse om hvem som hadde de fineste magemusklene. Dessuten, å hoppe i havet i mai, hva er i grunn utfordringen?

Skepsisen modererte seg likevel fordi trenden, mer eller mindre av seg selv, snudde til noe annet enn det den begynte med. Straffen for ikke å utføre stuntet, ble en pengedonasjon til Kreftforeningen.

Liker

Totalt samlet «Hopp i havet» inn 3,5 millioner kroner til Kreftforeningen. Det er noe å trykke «liker» på. Til slutt hoppet representanter for Kreftforeningen selv i havet som takk for alle donasjonene. Generalsekretær i Norges Innsamlingsråd, Siri Nodland, mener suksessen til Hopp i havet skyldes at svært mange har erfaring med kreft, enten selv eller som pårørende.

Svimlende

Krusningene i havet hadde knapt lagt seg før en ny ufordringsfarsott inntok Facebook. Denne gangen var det Ice Bucket Challenge. Her blir folk utfordret til å helle en bøtte isvann over seg selv, samt donere penger til forskning rundt muskelsykdommen ALS. Det hele skal filmes og legges ut på Facebook. I tillegg blir tre venner utfordret til å gjøre det samme.

I skrivende stund har Ice Bucket Challenge, i USA alene, samlet inn svimlende 114 millioner dollar til ALS-saken. Så å si alt som kan krype og gå av kjendiser «der borte» har kastet seg på trenden, i tillegg til hvermannsen. ALS-rammede, og deres pårørende, kan registrere at kampanjen har gått viralt i nesten hele verden. Det betyr at den har blitt et fenomen «alle vet om».

God sak

Her hjemme har ikke Ice Bucket Challenge hatt like stor gjennomslagskraft som Hopp i havet. Dorthe Skappel og Tone Damli har stilt opp, i henholdsvis designkjole og designbadedrakt, mens kronprins Haakon avviste utfordringen fra fyrst Albert av Monaco.

Min egen Facebook-feed har ikke akkurat strømmet over av utfordringer, med et og annet unntak. Forrige søndag gjorde en venninne sin egen versjon av Ice Bucket Challenge, og utfordret videre. Blant annet til meg.

Selv kunne jeg ikke finne de gode argumentene for ikke å ta utfordringen, all den tid dette går til en sak jeg gjerne støtter.

Humor

Venninnen som utfordret meg, Bente Kalsnes, er stipendiat ved Institutt for Medier og Kommunikasjon ved Universitetet i Oslo og forsker på sosiale medier. Hun peker på to viktige årsaker til at Ice Bucket Challenge har blitt så stor verden over. For det første har den humor – det er morsomt å se folk få iskaldt vann over hodet. For det andre spres den via venner. Videre peker hun på andre suksessfaktorer, som at stuntet går til en god sak, at deltakerne får en tidsfrist på seg og at det er noe som er lett å gjennomføre.

Vil vokse

I Norge har donasjonene til ALS via Ice Bucket Challenge likevel vært beskjedne. Forskningsfondet til nevromuskulære sykdommer har fått inn 12.865 kroner. Kanskje fordi ALS en sykdom færre har direkte erfaringer med, og som derfor er vanskeligere å identifisere seg med enn for eksempel kreft. I Norges Innsamlingsråd har Siri Nodland fortsatt tro på at kampanjer som Ice Bucket Challenge kan «ta av» her på berget også. Organisasjonen mener at denne formen for pengeinnsamling vil vokse i årene framover.

Noe nytt

Selv tror jeg ideelle organisasjoner er avhengige av å finne på nye nytt for å få gjennomslagskraft. En av grunnene til at nordmenn så langt ikke har kastet seg over isbøttene, eller rettere, kastet isbøttene over seg, er muligens at vi var lei utfordringer etter Hopp i havet. Flere av mine bekjente har allerede inntatt en prinsippholdning til slike utfordringer.

Som en av dem sier: «Får jeg en utfordring av denne typen, kommer jeg til å blokkere personen som ga den til meg fra Facebook». Drastisk, men noen vil ha seg frabedt mas på Facebook, kommersielt eller veldedig. Andre skeptikere peker på at farsotter som Hopp i havet og Ice Bucket Challenge stjeler oppmerksomhet (og penger) fra andre, like prisverdige, formål.

I bunn og grunn handler det nok om hva den enkelte vil støtte og bruke tiden sin til. Én ting er sikkert, tiden da Facebook var forbeholdt bollebaking og mer eller mindre velformulerte statuser om hverdagens små og store sysler, er forbi.