Det er de unge selv som har justisen. Her foregår grov mobbing, trusler om vold og seksuelle fremstøt. Er vi bekvem med å tilby våre unge slike oppvekstbetingelser?

Mobbing er gjentatte overgrep mot barn og unge som ikke kan forsvare seg. Noen skoler er kommet langt i å ta i bruk verktøy for å avdekke, stoppe og forebygge vanlig mobbing. De som tar i bruk denne metodikken oppnår drastisk reduksjon i forekomsten av mobbing. Å etablere en nullvisjon mot mobbing ser ut til å ha stor effekt. Det er et sterkt signal fra voksne til barn om et læringsmiljø som fremmer helse, trivsel og læring slik lova foreskriver.

Tøffere bak skjermen

Digital mobbing: Muligheten for at mobberen kan skjule sin identitet, den raske spredninga og mange tilskuere kan gi store konsekvenser for de det gjelder.

Det kan også gjøre det vanskelig å forsvare seg og mobbinga kan eskalere. Det at så mange vet om det gjør at det blir ekstra utrygt og angst blir ofte fremtredende hos offeret.Forskning om hvem som står bak digital mobbing kan tyde på at det ofte er barn med relativt høy sosial status som krenker, isolerer og mobber andre via nettet. Det synes også som å være jentenes arena i større grad enn tradisjonell mobbing. Men kreftene som driver er de samme: Å utøve makt over andre. Noen blir også atskillig tøffere bak skjermen enn ansikt til ansikt.

Snakke med barna

Mange voksne og barn føler seg hjelpeløse i kampen mot digital mobbing. Dette er en gråsone mellom skole og hjem. Derfor må voksne regelmessig snakke sammen om hvordan vi og våre barn vil ha det i vår digitale hverdag.

Dette er særlig viktig siden barn melder sjeldnere fra til voksne om krenkelser som skjer digitalt. Det er umulig for voksne å delta på alle de digitale arenaer der barn ferdes. Derfor må voksne trygge barna på at de må melde fra. Samtaler om hva som foregår på nettet bør være en del av innholdet i den daglige samtalen rundt middagsbordet og i klasserommet. Det er et voksenansvar å stoppe mobbing, men her må barna involveres sterkere slik at vi får vite.

Gode rollemodeller

Voksne må være gode rollemodeller for barn. Det gjelder også hva som er god folkeskikk på nett. Vi legger ikke ut bilder av andre uten tillatelse og vi er høflig i vår omtale av andre.

En bør heller ikke svare på meldinger som er ment for å såre. Men det er lurt å ta vare på dem for å bruke dem som dokumentasjon. I noen tilfeller kan avsender blokkeres. Ikke finn deg i krenkende innhold, men ta kontroll gjennom å rapportere til noen som kan gjøre noe med det, som eier av nettsiden eller politi. Ikke gi mobbingen et publikum, men si ifra at dette ikke er akseptabelt.

Utvikle kunnskap

Lærere har vanskeligere for å identifisere nettmobbing enn tradisjonell mobbing. Derfor må skolen utvikle sin kunnskap når det gjelder teknologi og lære elevene gode digitale mestringsstrategier.

Dette er også en måte å vise omsorg for elevene på. I tillegg vet vi at varme og tydelige voksne som legger vekt på gode relasjoner til elevene og elevene imellom virker sterkt forebyggende på alle former for mobbing.Da nettmobbing ofte skjer utenfor skolen blir også foreldres kompetanse særlig viktig. Skolen må ta initiativ til informasjonskvelder der en bygger felles holdninger og sterke lag for å forebygge og stoppe alle former for mobbing. Å etablere slike kollektive kulturer bidrar til å skape trygge og inkluderende miljø der barn både lærer og utvikler en sunn psykisk helse.