Det er på denne vegen det kjøres flest varer inn og ut av fylket, og derfor omtales strekningen ofte som eksportvegen.

Eksportfylke

Eksportvegen Mange steder langs E136 i Romsdalen er det smalt. Her ved Skiri.

Faktisk er Møre og Romsdal det nest største eksportfylket i landet! Trafikken, både totalt sett, og når en ser på kun på lastebiler, er større i Romsdalen enn øst–vest- kryssingene lenger sør i landet. Vegen knytter Møre og Romsdal til Europa.

Standarden på vegen slik den er i dag, på store deler av E136, fyller ikke dagens behov. Det har imidlertid skjedd en utvikling de siste årene, også av større tiltak, som vi har sett god nytte av.

Skredsikring

Det har blitt bedre trafikksikkerhet mellom Moa i Ålesund og Sjøholt, vi har fått god skredsikring langs Romsdalsfjorden gjennom Vågstrandstunnelen, Måndalstunnelen og Innfjordtunnelen, det er bedre framkommelighet i Romsdalen, særlig gjennom større tiltak mellom Sogge og Horgheimseidet/Trollveggen og mellom Flatmark og Verma, og vi har fått redusert reisetid etter at Tresfjordbrua stod ferdig.

Så er det også helt klart at det fortsatt er store utfordringer langs nesten hele E136. I Statens vegvesen jobber vi med å finne ut hvordan vi best mulig kan møte morgendagens behov på strekningen. De to store utfordringene er trafikksikkerhet og framkommelighet for godstrafikken.

Krabbefelt

Statens vegvesen ønsker å utvikle strekningen gjennom Romsdalen, mellom Stuguflåten og Horgheimseidet/Trollveggen, til fullgod standard. Dette innebærer krabbefelt Stuguflåten–Rødstøl og utbedring av svingene Marstein-Flatmark. I tillegg ønsker vi å utbedre resten av vegen slik at vi får en lik standard på hele strekningen. Reguleringsplanene for de to største delprosjektene er under utarbeidelse.

Høsten 2016 starter Vegvesenet opp sikring av snøskredpunktene Dølsteinfonna og Fantebrauta. Dette vil gi knappe 2 km med ny god veg. Samtidig starter vi å lage ny kontrollplass på Marstein, som er et viktig bidrag til økt trafikksikkerhet.

Veblungsnes

Langs Romsdalsfjorden er det tre hovedutfordringer. Den første er på Veblungsnes der vegen gjør en omveg gjennom tettbebyggelsen. Reguleringsplan er vedtatt, og Rauma kommune har gjort prinsippvedtak om at prosjektet kan delfinansieres med bompenger.

Den andre er i Innfjorden og Måndalen, der det bør gjøres tiltak for å bedre trafikksikkerheten. I tillegg er Hjelviktunnelen for smal til at to lastebiler kan møtes, og det bør bygges ny tunnel. Ny tunnel her vil samtidig kunne redusere stigningene på begge sider.

Digerneset-Vik

Det er også behov for en mer trafikksikker veg med god framkommelighet hele året mellom Moa i Ålesund og Tresfjordbrua. Det er vedtatt reguleringsplan for krabbefelt på Ørskogfjellet. Vegvesenet arbeider nå med en tilleggsutredning for at regjeringen skal kunne ta endelig valg av trasé for E39/E136 mellom Digernes og Vik i Vestnes med tilkobling til Tresfjordbrua. Hvilken løsning som velges må ses i sammenheng med ønsket om å skape et sammenhengende bo- og arbeidsmarked fra Volda til Kristiansund, gjennom en utbedret og ferjefri E39. Reguleringsplan for kryssing av Romsdalsfjorden vil bli ferdig i løpet av året.

E136 må utbedres

Stortinget vedtar Nasjonal transportplan for perioden 2018-2029 før sommeren 2017. Det skjer etter at regjeringen har lagt fram en stortingsmelding neste vår. Innspill til planen viser at både fylkeskommunen, flere kommuner og Vegvesenet mener at E136 må utbedres for å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken, og legge grunnlag for et sterkt næringsliv i Møre og Romsdal. Om Stortinget prioriterer tiltak på E136 i statsbudsjettet for 2017, eller i Nasjonal transportplan 2018-2029, har Statens vegvesen planene klare for å starte arbeidet.

Berit Brendskag Lied Regionvegsjef, Statens vegvesen region Midt.
Trafikken over utvalgte fjelloverganger. Årsdøgntrafikken er størst over Bjorli.