I vårt land er 130 ferjesamband en nødvendig del av riks- og fylkesvegene. Det produktive næringslivet i kyst-Norge er helt avhengig av ferjene.
Selv om det planlegges bruer og tunneler som på sikt avløser enkelte samband, vil ferjene komme og gå i mange, mange år.
Økte utgifter
Ferjedriften er en miks av offentlig og privat virksomhet. Private rederier eier og driver båtene. Det offentlige gir tilskudd for å holde billettprisene nede.
Gjennom de offentlige anbudene stiller vi krav til ferjenes størrelse, sikkerhet og drift, samt lave miljøutslipp. Kravene til ferjedriften er skjerpet, og de offentlige kjøpene større. Staten og fylkeskommunens utgifter har økt med 36 prosent siden 2010.
Mangel på konkurranse
Vi ser noen skjær i sjøen. Vi er bekymret for mangel på konkurranse, iallfall på noen samband
Etter at flere har falt fra, er det nå fire rederier med 99 prosent av markedet. I tillegg er det noen få rederier med et helt lokalt marked. Seinest i vår ønsket de to største rederiene å slå seg sammen, men fikk nei av Konkurransetilsynet. For det andre ser vi stor kostnadsvekst i nye kontrakter. Den tredje utfordringen er at ferjeflåten er til dels gammel og må skiftes ut.
Les flere kronikker på smp.no!
Bedre innkjøpere
Det offentlige betaler halve omsetningen i denne næringen. Som stor innkjøper har vi stilt oss spørsmål om hvordan markedet kan fungere bedre.
Foreslår at staten skal eie ferjer
Som innkjøpere kan vi ikke kreve skreddersøm på alt materiell. Ferjemateriell har lang levetid, og vi må unngå at lokale særpreg fører til fordyrende innkjøp. Serieproduksjon er god økonomi når mye materiell skal byttes ut med mer miljøvennlige fartøy. Materiellet må kunne brukes på ulike samband.
Statlig eierskap
En nasjonal ferjestrategi skal utvikles for å synliggjøre samfunnets behov og skape mer forutsigbarhet for næringen.
Jon Aasen vil helst byggje elferjer i Norge
Ferjeselskapene har ansvar for både ferjemateriell og drift, og kontraktene går normalt over 10 år. Dette er mulige etableringshinder for potensielt effektive aktører som ikke har tilgang til materiell og nok kapital.
Vi vil bruke handlingsrommet som innkjøper for å gi trafikantene et godt tilbud. Herunder vil vi vurdere bruk av alternative kontraktsformer i ett anbud der staten går inn som eier av ferjemateriell på samband med svak konkurranse. Men her vil vil jeg understreke at vi ikke tenker på de større sambandene, der vi stort sett har god og virksom konkurranse. Vi tenker derimot på enkelte små samband, 20 – 30 bilers segmentet, der erfaring viser at det er laber interesse i markedet. Det er derfor ingen grunn til at rederiene ser en markedsrisiko i forbindelse med en slik eventuell prøveordning.
Ønsker nye aktører
«Ampere» går over fjorden på batteri
Oslo Economics, som har analysert ferjemarkedet for oss, ser en viss mulighet for at nedgangen i offshoresektoren kan øke investorers interesse for det norske ferjemarkedet. Det lyder som vi vil tjene på andres nød, men jeg sier «velkommen» til økt interesse - og kanskje nye aktører!
Terje Moe GustafsenVegdirektør