Sikkert de fleste barn gleder seg til å begynne på skolen, men det er nok for mange som også gruer seg. Det er et dårlig utgangspunkt for mange år i skoleverket som så skal resultere i enda flere år i yrkeslivet.

De aller fleste fem- og seksåringer er klare til å starte på skolen, men det er en stor overgang fra barnehagen, og både foreldrene og skolen har en viktig rolle i å forenkle denne overgangen.

Som førsteamanuensis Liv Ingrid Aske Håberg ved Høgskulen i Volda sa i mandagens avis, så er foreldrene utrolig viktig for barnas forhold til skolen. Her i avisa refererte vi nylig fra en undersøkelse som viser at foreldreengasjement, og ikke minst fedrenes engasjement kan gjøre en forskjell i de resultatene elevene oppnår.

Det er ikke bare lærernes oppgave å skape forståelse av at læring fra starten av er det beste utgangspunktet for mestring og også suksess senere i livet. Foreldrene må framsnakke viktigheten av å lære.

Det er kanskje mer skremmende å begynne på en stor skole enn på en liten, men raskt får også de små en vennekrets som gir trygghet. Det bør i det minste være målet. I de større byene er klassestørrelser på 25 elever også i småskolen en utfordring.

Til en viss grad kan problemet avhjelpes ved at det er flere lærere eller i det minste flere voksenpersoner i klassen, men Utdanningsforbundet er ikke aleine om å mene at 26 elever i en klasse er for mye. 18 elever ble tidligere satt opp som norm for en førsteklasse, og i distriktsskolene er det ofte færre enn det. Mindre klassestørrelse bør være et mål også i byskolene.

Statsminister Erna Solberg uttalte mandag at kampen mot frafall i skolen starter allerede i første klasse, og det har hun rett i. Den dystre statistikken forteller at tre av ti ungdommer ikke fullfører videregående skole. Innen yrkesfag er tallet fire av ti.

Disse finner en dessverre ofte igjen i statistikker over slike som faller utenfor også resten av livet. Selv i barneskolen kan en se symptomene, og det er helt avgjørende at skolene og også helsemyndighetene setter inn nok ressurser for å hjelpe dem til å mestre skolehverdagen. Dessverre er det slik i altfor mange kommuner at barn med problemer ikke blir fulgt godt nok og tidlig nok opp.