Det er ikke vanskelig å være enig med statsminister Erna Solberg i at kampen mot arbeidsledighet og det å skape et grunnlag for nye arbeidsplasser bør ha topprioritet i neste års statsbudsjett.

I går og i dag legges siste hånd på budsjettet fra regjeringens side, og møtene nå har handlet om å få de to regjeringspartiene, Høyre og Frp, til å bli enige.

Det bør la seg gjøre, men de må også ta hensyn til at de vil trenge enten Venstres eller KrFs stemmer for å få flertall.

Det blir en mye vanskeligere kamp. De fire partiene er blitt enige om at det kommende budsjettet skal ha preg av det som kalles et grønt skifte, men i dagens situasjon må det kunne skje uten at det går ut over sysselsetting og arbeidsplasser.

Fra både Venstre og fra miljøorganisasjonene har det vært reist kritikk mot at regjeringen nå åpner for den 24. konsesjons- runden og at nye områder for leteboring kan deles ut.

Det er et faktum at verden vil komme til å trenge mer både olje og gass i mange tiår til. Dagens produksjon vil ikke være nok til å dekke etterspørselen.

Fornybar energi utgjør fortsatt bare en prosent av den globale energimiksen, og det vil kreve både ny teknologi og betydelige investeringer for å øke denne prosenten.

Uansett er det vel gledelig at det på oljemessa i Stavanger nå opplyses at rasjonalisering har gjort at det i forhold til 2014 nå koster bare halvparten så mye å få opp oljen fra Nordsjøen, og at det gigantiske Sverdrup-feltet nå vil være lønnsomt selv med en oljepris ned på 25 dollar fatet.De fire samarbeidspartiene er enige om at det skal bli økte avgifter på utslipp av CO2, men det skal skje i kombinasjon med reduksjon av andre skatter og avgifter.

Økte avgifter på bensin og diesel blir et stridstema, men et forslag om å kompensere økningen med fjerning av årsavgiften på bil, kan bli et kompromiss.

Venstre foreslår skattefradrag som kompensasjon for økte miljøavgifter, men det er ekspertene skeptiske til.

Det er da også dokumentert at selv om en dobler drivstoffavgiftene, så vil det føre til marginal nedgang i bilbruk, rett og slett fordi så mange er avhengig av å bruke bil her i landet.

Det er dette budsjettet Høyre/Frp-regjeringen skal gå til valg på, og det vil nok prege budsjettet.